birads 3 en toch ongerust

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

friesmemke

birads 3 en toch ongerust

Bericht door friesmemke » vr 15 dec 2017, 13:27

Hallo,

Ik ben 51 jaar jong en heb al enige jaren mastopathie. Mijn borsten voelen meestal gespannen aan en zitten vol met cystes. De laatste jaren heb ik meerdere mammo's en echo's gehad. Uitslag: heel veel cystes.
Drie weken geleden ben ik weer geweest voor een echo en mammo omdat ik een nieuwe knobbel voelde.
Ook dit bleek een cyste. Er bleken nog steeds erg veel cystes in beide borsten te zitten, alleen dit keer hadden 3 ervan een soort van ' tussenschotjes' te hebben (gesepteerde cyste). Was wss niets maar controle over een half jaar. (birads3)
Nu zag ik vanmorgen op de site van het ziekenhuis de brief van de chirurg: "rechts een kleine verdichting welke lijkt te berusten bij klierweefsel, birads 3".
Hier heeft de arts het verder niet met mij over gehad...
Nu ben ik een enorme hypochonder en haal me van alles in het hoofd... Ik kan niks vinden over gesepteerde cystes en een kleine verdikking bij klierweefsel?
Zijn mijn zorgen terecht? Is een half jaar afwachten verstandig? (Punctie was nu niet nodig, zei de arts)

groetjes,
Friesje

Dees
Beheerder

Re: birads 3 en toch ongerust

Bericht door Dees » zo 17 dec 2017, 15:10

Hoi Friesje, ik vind het heel lastig om je antwoord te geven, omdat je zelf ook al zegt dat je hypochonder bent. Een BIRADS-3 betekent dat de afwijking waarschijnlijk goedaardig is. De kans op kwaadaardigheid is minder dan 2%. Ikzelf zou het aanzien en bij verandering aan de bel trekken. Wat voor jou werkt, vind ik lastig om te zeggen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2017”