gemoedstoestand -update-

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

embe

gemoedstoestand -update-

Bericht door embe » za 09 dec 2017, 18:15

Eerder schreef ik dat ik bij de vierde sessie paclitaxel/taxol erg veel last had van vervelende gedachten en rare dromen. Bij de vijfde sessie leek het goed te gaan, totdat het de nacht voor de zesde sessie weer begon: rare dromen, hallucinaties en heel veel hoofdpijn. Ik heb dit aangegeven bij aanvang van de zesde sessie. In combinatie met erg veel gewrichtsklachten en neuropatie in duimen en tenen, is besloten om de taxol op 75% te zetten, en de metocloparide te vervangen door ondasetron. Ik hoop dat dit gaat werken!

Kitty

Re: gemoedstoestand -update-

Bericht door Kitty » zo 10 dec 2017, 21:06

Sterkte! Hopelijk werkt het. Ik morgen de 9e keer. Ben nu wel beetje moe ervan pffff.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 10 dec 2017, 21:51

Ik duim voor je
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

embe

Bericht door embe » za 16 dec 2017, 12:05

Na de zesde sessie alleen de volgende ochtend nog ondansetron genomen vanwege de misselijkheid. Maar in de loop van de dag voelde ik mij daar niet prettig bij, dus niet meer genomen. Dan maar misselijk.
Gisteren sessie 7, vol goede moed ingegaan. Omdat de arts het niet aandurfde de chemo te geven zonder metoclopramide of ondansetron, heb ik toch ondansetron gekregen. Dat was rond 9 uur in de ochtend. Alles leek goed te gaan, totdat ik mij rond 1600 uur zo vreselijk depressief begon te voelen. De gedachte om mijn polsen door te snijden kwam in mij op, gelukkig kon ik mij beheersen en heb ik geen mes aangeraakt. Ik heb direct gebeld naar de huisarts, maar deze verwees mij door naar het ziekenhuis. Ik heb het ziekenhuis gebeld, huilend mijn verhaal gedaan en binnen 3 minuten had ik de dienstdoende internist aan de telefoon. Hij heeft mij uitgelegd dat dit echt komt door de ondansetron, en dat erg weinig mensen hier last van hebben. Hij heeft mijn huisarts gebeld om naar mij toe te komen, en om te beoordelen of ik naar de eerste hulp moest komen of dat ik wellicht thuis medicijnen kon krijgen. Huisarts was er heel snel. Hij heeft mij aangehoord, gelukkig was ik al weer wat rustiger. In overleg met de internist heeft hij mij lorazepam gegeven. Dat hielp. Ik ben veel water en thee gaan drinken om zo snel mogelijk alle stoffen uit mijn lichaam te krijgen. Ik heb goed kunnen slapen. Wel weer rare dingen gedroomd, maar gelukkig geen angstige dromen.
Als het goed is, is de ondansetron nu bijna weg uit mijn systeem. Ik voel me nog wel wat suf van de lorazepam (ben helemaal niets gewend qua medicijnen). Dit zorgt ook nog steeds voor minder rare gedachten, gelukkig maar.
Volgende keer geen metoclopramide of ondansetron meer bij de chemo. Dan maar misselijk! Maar wellicht is een afbouwschema dexamethason nog een mogelijkheid.
Depressieve bijwerkingen staan niet in zoveel woorden in de bijsluiters van deze twee medicijnen, maar zoekend op de site van cbg-med.nl heb ik er toch iets over gevonden.

Kitty

Bericht door Kitty » za 16 dec 2017, 20:13

Jee wat heftig! Goed dat je nu weet waar het van komt. Gek ik krijg dat niet samen met taxol ik krijg alleen tavigyl en nog wat. Goed dat je meteen actie hebt ondernomen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 17 dec 2017, 15:14

Hoi Embe, he jakkie. Psychische klachten bij ondansetron worden wel genoemd, maar zijn zeldzaam. Dit staat er bij het LAREB.
Zeer zelden (bij minder dan 1 op de 100 mensen)

Psychische klachten, zoals depressieve gevoelens. Overleg met uw arts, als u dit merkt.
Er zijn nog andere antimisselijkheidsmiddelen, maar ook bij bv Emend wordt het wel genoemd.

Lastig te zeggen he wat nou precies waardoor komt en of het beter zou zijn met een ander middel. Ik wens je in elk geval veel sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

embe

Bericht door embe » za 23 dec 2017, 11:22

Gisteren sessie 8 gehad met paclitaxel. Geen metoclopamide meer en ook geen ondansetron meer. Als alternatief heb ik lorazepam gekregen. Dat schijnt niet alleen rustgevend te werken, maar ook tegen misselijkheid en werkt op andere receptoren dan die eerste twee. Gevolg was wel dat ik bijna de hele kuur heb liggen slapen, en ook na thuiskomst uren heb liggen slapen.
Maar de depressieve gevoelens van eerder zijn weggebleven! Ik voelde me zelfs behoorlijk vlak in mijn gedachten, zodanig dat ik mij ook niet boos heb gemaakt om zaken waar ik normaal gesproken wel boos van zou worden of van in de stress zou schieten. Ook wel eens even lekker eerlijk gezegd.
Het ziekenhuis belde later op om te zeggen dat ze een hersenscan willen gaan doen, om uit te sluiten dat er iets anders is waardoor die medicijnen hoe heftig werkten. Aan de ene kant goed natuurlijk, maar aan de andere kant maakt het mij er niet geruster op. Gelukkig heb ik nog lorazepam liggen voor de komende dagen...

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 23 dec 2017, 12:26

Hoi Embe, fijn dat je je beter voelde. Als lormetazepam zo goed werkte, lijkt mij de kans op hersenuitzaaiingen een stuk kleiner. Ik zou zelf dus niet 'voor de zekerheid' een hersenscan doen. Ik zou gewoon afgaan op symptomen of het ontbreken daarvan. Van zo'n scan 'voor de zekerheid' en de goede uitslag, die dan vast volgt, kun je ook weer zo kapot zijn. Wat voegt het toe, denk ik dan?

Je zou het na kunnen vragen: Wat voegt zo'n scan toe als ik nu helemaal geen depressieve gevoelens had? Als er iets in mijn hersenen zit, moeten we dat dan persé nu willen weten?
Groeten, Dees

Kitty

Bericht door Kitty » zo 24 dec 2017, 11:23

Mooi gezegd dees en sterkte embe.. weer een onderzoek. Fijn dat het zo beter gaat lijkt me ook een goed teken

embe

Bericht door embe » di 26 dec 2017, 15:22

Dank voor de reacties. Ja, ik twijfel ook wel of een hersenscan nu echt nodig is, maar ik denk dat ik het toch maar doe. De laatste drie dagen heb ik lorazepam genomen, en ik voelde mij redelijk goed. Tot vannacht. Misschien is het omdat ik mij realiseerde dat lorazepam verslavend kan zijn, misschien begon het echt weer te spoken in mijn hoofd. Ik weet het niet meer. Vanmorgen in ieder geval geen lorazepam genomen. Gevolg is weer misselijk, en enorme hoofdpijn. Jammer genoeg heb ik momenteel ook stress van andere dingen, waar ik niet zo veel aan kan veranderen. Het doet er in ieder geval geen goed aan. Het is zo verschrikkelijk druk in mijn hoofd.

Gesloten

Terug naar “December 2017”