Yoga bij botmetastasen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Philippine

Yoga bij botmetastasen

Bericht door Philippine » vr 08 dec 2017, 11:41

Bij mij zijn, naast een recidief, deze zomer botmetastasen ontdekt, heel veel kleine, o.m. in de wervelkolom, en één grotere in het heiligbeen. (de enige die zichtbaar werd op de PETscan). Ik krijg anastrozol, en 4x per jaar een Zometa infuus. Sinds kort begin ik lichte pijn in de onderrug te voelen op de plek van de grotere metastase. Die pijn neemt behoorlijk toe na yoga. Nu vraag ik mij af of ik misschien beter kan stoppen met yoga.
Vriendelijke groet,
Philippine

Fraz01

Re: Yoga bij botmetastasen

Bericht door Fraz01 » vr 08 dec 2017, 12:36

Hoi Philippine,

Als je geniet van Yoga dan zou het zonde zijn om daar mee te stoppen. Het is al naar genoeg dat je botuitzaaiingen hebt. Je zou misschien eens met je yogaleraar kunnen praten over welke oefeningen belastend voor je onderrug zijn, of je de oefeningen wel helemaal goed uitvoert of dat kleine aanpassingen ervoor kunnen zorgen dat je minder last hebt van je rug ( kussen onder je knie bijv. Of ipv liggend de oefeningen zittend doen). Als dat niet helpt , misschien een extra pijnstillend na yoga ?

Bewegen is in principe altijd goed en plezier en genieten van je leven helemaal. Dus zolang het ( misschien met aanpassingen of extra pijnstilling) kan , lekker doen.

Groetjes

Fraz

Hannah

Bericht door Hannah » vr 08 dec 2017, 13:26

Hallo, ik ben net bestraald in mn lendenwervels en in het bekken vanwege pijnklachten door de metastasen. Die pijnklachten verdwenen vrij snel(al na een paar dagen!) erna. Dat helpt dus echt!
Ik zou je pijnklachten bespreken met je oncoloog. Ik kreeg een botscan en een MRI waarop heel precies te zien is hoe je wervels er aan toe zijn. Ik zou dus wat bewegen betreft eerder overleggen met de oncoloog of als je bestraald gaat worden ook met de radioloog in hoeverre je een risico loopt met yoga etc. Ik mag bv niet te zwaar, te lang tillen. Of duwen en trekken en draaien. Waar jij en ik natuurlijk bang voor zijn is een dwarsleasie. Ik had er bijna één bij de borstwervels , en die ligt nog steeds op de loer. Als tuinierster moet ik dus wel degelijk opletten. En verder inderdaad gewoon doorleven en de leuke dingen blijven opzoeken.

Goeds!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 08 dec 2017, 17:47

He Philippine, wat naar. Dat je extra pijn krijgt, lijkt mij een reden om voorzichtig te zijn. Inderdaad, misschien kan er toch iets aan gedaan worden bv bestralen. Dan nog lijkt het me wijs om voorzichtig te zijn en sommige oefeningen iets voorzichtiger aan te pakken.

Big hug
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Philippine

Bericht door Philippine » ma 11 dec 2017, 00:45

Fijn, die snelle en betrokken reacties, het was mijn debuut op dit forum, en mbt die metastasen ben ik ook nog een beginneling: ik moet leren leven met die steeds terugkerende angst van “dit is het begin van het einde”. Ik spaar n.a.v. deze ervaring en jullie reacties op dit forum vragen op voor de oncoloog, die ik over een aantal weken zie. Want ik wil zaken liefst ook snappen! Hoe kan het, opeens zo’n felle pijn op de plek van de metastase, die, jawel!, toch weer weggetrokken is, terwijl de periode van de “tumor flare”, lijkt mij, na ruim 4 maanden voorbij is.
Hoe dan ook, ik ga weer gewoon verder met mijn leven, ga wat minder sjouwen, duwen, trekken etc. en misschien ook de yoga opgeven, en iets anders zoeken om in beweging te blijven. Lopen en fietsen is ook heerlijk, nog, gelukkig.
Groet,
Philippine

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 12 dec 2017, 14:32

Hoi Philippine, het lijkt me een lastige zoektocht na zo'n vreselijke boodschap. Hoe vind je hier balans in?

Onlangs is er in Maastricht een congres georganiseerd over uitgezaaide borstkanker. Dat is ook opgenomen. Misschien heb je er iets aan.
KiWi schreef:Voor wie het graag wil terugkijken hier een link van afgelopen zaterdag; de conferentie uitgezaaide borstkanker in Maastricht. Met o.a. professor Tjan.
https://www.mumc.nl/actueel/mumc-tv/spe ... orstkanker
Er zijn ook lotgenotengroepen op Facebook speciaal voor uitgezaaide borstkanker, maar deze groep Borstkanker Lotgenoten is alles door elkaar.

Borstkankervereniging Nederland heeft veel informatie en ook een expertisegroep. Die kun je hier vinden. De laatste uitgave van het Magazine B ging enkel over uitgezaaide borstkanker.

Kun je hier iets mee? Waar kunnen we je mee helpen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2017”