Oncotype DX voor DCIS

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

tkn57

Oncotype DX voor DCIS

Bericht door tkn57 » wo 06 dec 2017, 16:33

Best Forum, Beste Dees,

Met zeer veel interesse heb gelezen dat er in het Ikazia ziekenhuis gewerkt wordt met de Oncotype DX test.

Wordt deze test ook gebruikt voor patiënten met een diagnose DCIS type 2? Dit is onlangs bij mij gediagnosticeerd.

Advies: borst besparende operatie met daarna 16 of 24 bestralingen. Ik zou graag door de test willen weten of de bestralingen wel nodig zijn.

Mijn arts staat er welwillend tegenover en de verzekering wil het vergoeden. Maar in het ziekenhuis waar ik de operatie krijg hebben ze hiermee geen ervaring

en zeggen dus ook dat het daarom niet kan. Is het mogelijk om de test door een ander ziekenhuis/laboratorium uit te laten voeren?

Tijdens de operatie wordt er sowieso weefsel verwijderd en zal de patholoog dit onderzoeken op eventueel achtergebleven restweefsel.

Ik kom er niet achter of de test in Nederland ook gebruikt wordt voor DCIS? Steeds wordt je weer verwezen naar het buitenland of naar de test Mammaprint.

Terwijl het toch echt op de website staat van de borstkanker vereniging zie : https://borstkanker.nl/nl/genprofieltesten

met vriendelijke groet

Tokkie

Re: Oncotype DX voor DCIS

Bericht door Tokkie » do 07 dec 2017, 17:55

OncoType DX is bedoeld om in te schatten of behandeling met chemotherapie zinvol is. Bij DCIS (zonder invasieve tumor) is ubderhaupt geen chemotherapie van toepassing. Wie heeft je verteld dat OncoType DX voor DCIS nuttig is?

Dees
Beheerder

Re: Oncotype DX voor DCIS

Bericht door Dees » do 07 dec 2017, 19:41

Beste Tokkie, je hebt ongelijk:

Dit staat op de website van
Oncotype DX
Generally DCIS is a non-lethal form of breast cancer, but treatments—such as surgery, radiation therapy, and hormonal therapy—can be relatively aggressive. The key to choosing the right treatment options is assessing the patient’s risk for a local recurrence (DCIS or invasive carcinoma). Often, this assessment is based only on clinical and pathologic factors or nomograms (standardized guidelines that rely on population-based estimates of average risk).

The Breast DCIS Score test provides an individualized assessment for the risk of local recurrence. Performed on a tumor sample after a biopsy or surgery, the test looks at 12 cancer-related genes in your patient’s tumor—giving you information that clinical and pathologic factors alone can’t provide. In fact, the test shows that patients with similar clinical and pathologic features do not necessarily have the same local recurrence risk.2-4
Deze studies zijn gedaan:
The first study, ECOG E5194 , was a large, independent, multicenter clinical trial. The Breast DCIS Score test was validated in a cohort of 327 patients who were selected for observation after surgical excision. The study found that the Breast DCIS Score test provides individualized estimates of the 10-year risk of local recurrence in patients with DCIS treated by breast conserving surgery alone.1

The second study, the Ontario DCIS cohort was a large community-based, real-world registry of 1,260 DCIS patients who had breast-conserving surgery, with or without radiation therapy (XRT), and negative margins. This study confirmed the results from the first validation study—finding that the DCIS Score result stratifies patients based on the risk of local recurrence.2,3
Die informatie staat ook op http://www.breastcancer.org en op http://www.borstkanker.nl

P.s. Ik heb je al eens eerder gevraagd je bekend te maken, omdat je op de één of andere manier werkt in de oncologie of er vanalles over weet. Het is wel zo fair om dan transparant te zijn wie je precies bent.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2017”