Bloedverlies: cyclus terug? Hormoonwaarden?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Marion1234

Bloedverlies: cyclus terug? Hormoonwaarden?

Bericht door Marion1234 » ma 28 aug 2017, 18:57

Hi Borstkankervragen,

Vraagje: Ik heb in 2012 BK gehad op 42 jarige leeftijd, Hormoongevoelig, operatie, bestraling 6xTAC en sinds sept 2013 tamoxifen wat ik goed verdraag. In 2016 heb ik incidenteel bloedverlies gehad. Dit is onderzocht, en ok bevonden. Sinds februari 2017 weer bloedverlies. Lang verhaal kort: goedaardige poliep gevonden, en verwijderd in juni van dit jaar. Nu 3 weken geleden weer bloedverlies.Ondertussen hebben de gynaecoloog en de internist een meningsverschil over de hormoonwaarden in het bloed: internist zegt dat ik in de overgang ben vanwege de lage oestrogeen waarden, gynaecoloog zegt dat de waarden van het oestrogeen niets zeggen vanwege tamoxifen gebruik en dat alle andere waarden geen uitsluitsel geven over wel of niet postmenopausaal zijn. Gynaecoloog zegt verder dat slijm in de baarmoeder ' normale' waarde heeft voor pre menopausaal, en kon de eierstokken nog gewoon zien bij de echo. verder acht zij het sterk dat er binnen 2 maanden weer een poliep is aangegroeid. Kortom, zij denkt dat de eierstokken zich hersteld hebben.
Mijn vraag is: Hoe kan er bepaald worden, wanneer je tamoxifen slikt, of je in de overgang bent?
Andere vraag: indien ik niet in de overgang ben, en dus een cyclus heb, is het dan raadzaam om de eierstokfunctie plat te leggen? Ben even benieuwd of jullie hierin iets kunnen betekenen. Dank!

Dees
Beheerder

Re: Bloedverlies: cyclus terug? Hormoonwaarden?

Bericht door Dees » ma 28 aug 2017, 19:55

Hoi Marion1234,
Ik weet niks van hormonen en hoe je kunt bepalen of de eierstokfunctie zich herstelt of niet. Ik weet wel dat er in principe niks mis is met tamoxifen alleen, of je nu een cyclus hebt of niet. Alleen als je een echte hoogrisico-patiënt bent, willen ze graag je eierstokken platleggen. Maar eh.... jij hebt je vijf jaar er bijna opzitten he? Dan mag je dus stoppen (tenzij je een hoogrisico patiënt was). Dan zou het wel héél fijn zijn als je cyclus weer terugkomt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”