Doorverwijzing genonderzoek?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Team

Doorverwijzing genonderzoek?

Bericht door Team » wo 23 aug 2017, 17:35

Stroop schreef:Hallo Dees

ook mijn chirurg vindt genonderzoek in mijn situatie niet nodig omdat er geen borstkanker in mijn familietak voorkomt.

Ikzelf In mei 2017 BK: T1 en micrometa in poortwachter. Borstsparende operatie, bestraling en nu starten met hormonen.
Ik ben 63 jaar en in eigen familietak geen :BK of eierstokkanker.

Mijn partner op 55 jarige leeftijd prostaatkanker, evenals zijn broer (57) en vader.
Hij heeft 2 zussen,
Zus A borstkanker op 43 leeftijd borstkanker, uiteindelijk overleden aan complicaties BK (gemetaseerd in botten etc.). Heeft 1 dochter, 1 kleindochter, om prive redenen geen genonderzoek gedaan.
ZUs B: borstkanker op 49 jarige leeftijd (tumor ongeveer 7 cm, langzaam groeiend). Haar bloed wordt nu getest op borstkankergen. Uitslag over 6 weken.
Volgens chirurg is in mijn situatie tbv mijn dochter geen genonderzoek nodig. Ik begrijp dit niet helemaal.

Wie helpt mij en tot wie moet ik me richten. .

Dees
Beheerder

Re: Doorverwijzing genonderzoek?

Bericht door Dees » wo 23 aug 2017, 17:40

Beste Stroop, ik heb je vraag even verplaatst. Jouw situatie is anders als die van Anja.

Dit zijn de verwijscriteria voor DNA-onderzoek:
Afbeelding

Je ziet dat jij daar niet aan voldoet.

Je partner (en de rest van zijn familie) echter voldoet daar wél aan. De uroloog had hem absoluut zeker door moeten sturen. Hem zou hij kunnen vragen waarom dat niet gebeurd is. Omdat zus B nu onderzocht wordt, zou ik even wachten op die resultaten. Als ze de BRCA-genmutatie heeft, dan kan jouw partner zich laten testen. Als hij die BRCA-genmutatie heeft, kan jullie dochter zich laten testen. Ik hoop heel erg dat de dochter van zus A zich toch wel ooit laat testen, want als ze weet dat ze een erfelijk sterk verhoogd risico heeft, kan ze borstkanker en eierstokkanker ook voorkomen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Stroop

Bericht door Stroop » wo 23 aug 2017, 23:10

Dank je voor de snelle reaktie. Met jouw antwoord kan ik zeker iets.

We wachten eerst deze uitslag af. Toch nog een vraagje: indien mijn schoonzus de BRCA-genmutatie niet heeft , dan zou mijn partner toch nog deze genmutatie kunnen hebben, klopt dat??
Hij komt nl niet meer bij de uroloog.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 24 aug 2017, 19:06

Hoi Stroop, ja dat kán wel, maar het zou dan wel heel bizar zijn. Dan kan de huisarts hem ook verwijzing naar de klinisch geneticus. Als hij verder geen zorgkosten meer maakt, kost hem dat wel het eigen risico van 385 euro. Hij kan er dan ook voor kiezen om te wachten tot een jaar waarin hij al zorgkosten maakt (een beetje afhankelijk van de leeftijd van jullie dochter).
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”