neuropathie

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Dinykb

neuropathie

Bericht door Dinykb » ma 21 aug 2017, 18:29

Hallo,
3 maanden geleden heb ik mijn laatste chemo gehad. In totaal 8, de laatste 4 waren Docetaxel (taxotere mammaca) gecombineerd met de eerste 4 van 18 kuren Trastuzumab (herceptin). Ik krijg nu dus nog elke 3 weken Herceptin, en ik slik sinds 2 maanden tamoxifen. Sinds de 7de chemo heb ik in geringe mate last van neuropathie, dus dove vingers en tenen en tintelingen. Maar het lijkt erger te worden : 2 tenen lijken gevoelloos en zijn vaak rood van kleur, mijn voeten en in geringere mate mijn handen vervellen en de tintelingen breiden zich uit naar de benen; ook af en toe pijnscheuten, en stijve handen en benen. Ook mijn wangen voelen soms verdoofd aan. Ook is mijn evenwichtsgevoel verstoord alhoewel dat meteen al was.
Ik vraag me af of Herceptin dit kan veroorzaken ? Of kan het nog steeds de chemo zijn die deze verergering veroorzaakt ? (Of misschien wel tamoxifen ? )
Ik heb dit een tijd geleden aangekaart bij de oncologisch verpleegkundige. Zij liet weten dat de oncologe gezegd had dat het zeker niet van de Herceptin kwam maar nog altijd door de chemo.

Volgens de farmacotherapeutisch kompas kan Herceptin wel het handvoetsyndroom en perifere neuropathie veroorzaken. De bijsluiter van herceptin rept ook over gevoelloosheid en tintelingen in handen en voeten.
Moet ik me zorgen maken als ik verder ga met Herceptin ? Hoe ontwikkelt die neuropathie zich dan ??

Dees
Beheerder

Re: neuropathie

Bericht door Dees » ma 21 aug 2017, 21:01

Hoi Dinykb, vervelend he? Ik vermoed dat dat nog van de chemo is. Het is een hele bekende bijwerking van de taxanen (zoals docetaxel). Ik had het zelf ook aan de buitenste tenen en vingers. Nu tien jaar verder heb ik er bijna geen last meer van, maar soms met fietsen nog wel. Mijn eigen theorie is dat je zenuwen moet stimuleren omdat ze dan kunnen herstellen of minder gevoelig kunnen. Ik heb ze dus lang gemasseerd. Verder weet ik niet zo heel goed wat je er tegen kunt doen. Ik hoop dat het beter wordt.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dinykb

Bericht door Dinykb » di 22 aug 2017, 15:54

Hallo Dees

Dus je denkt dat de chemo na 3 maanden nog zo kan doowerken dat de neuropathie erger wordt ?
Hoelang kan dat nog doowerken dan ? En vanaf wanneer wordt het dan weer minder ?

Bedankt ,
Diny

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 22 aug 2017, 18:20

Hoi Diny, dat kan wel ja. Ik durf echt niet te zeggen of het meer zal worden en wanneer het minder gaat worden.... Vervelend he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dinykb

Bericht door Dinykb » di 22 aug 2017, 18:46

Dank je !

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”