Uitvalverschijnselen

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Akris

Uitvalverschijnselen

Bericht door Akris » zo 20 aug 2017, 19:39

Zelf ben ik een jaar na operatie bk en moet gedurende 5 jaar anastrozol nemen.
Naar omstandigheden gaat het goed met me.
Mijn moeder heeft 10 jaar geleden darmkanker gehad. Operatie volgde en alles was goed.
Geen chemo, geen bestralingen.
Ze was er op tijd bij volgens de arts en was helemaal genezen.
Omwille van de erfelijke belastingen laten we beiden elke vijf jaar een coloscopie doen.
In mei hebben we dat nog gedaan en nu heeft mijn moeder uitzaaiingen in hersenen en longen.
Dit kwam als donderslag bij heldere hemel.
Net nog de coloscopie en die uitslag was goed, we waren er super blij mee.
En nu dit, onvoorstelbaar.
Ze had plots pijn in haar voet en kon die niet meer bewegen.
Komt van de tumor in de hersenen.
Dat is nu drie weken geleden en elke dag werd het erger. Haar voet lijkt 50 kg te wegen en ze kan hem niet meer optillen.
Mijn moeder is van de ene dag op de andere in een ziekenhuisbed terecht gekomen.
Ze fietste twee keer per week 30 km en zwom elke week een kilometer in het zwembad,
Ze had een conditie om jaloers op te zijn (haar leeftijd is 83).
Waarom heeft ze nooit chemo gekregen? Dan had dit voorkomen kunnen worden.
Het nut van die coloscopie, daar heb ik dan nu ook mijn twijfels over.
Die uitvalverschijnselen van haar voet, dat wordt steeds erger. Is dat altijd zo, of is dat per persoon verschillend? Kan dit ook op en af gaan, of af en toe voorkomen? Of alleen in de nacht of alleen overdag?

Alvast bedankt voor je antwoord.
Een piekerende Akris.

Dees
Beheerder

Re: Uitvalverschijnselen

Bericht door Dees » ma 21 aug 2017, 20:20

Hoi Akris, wat ontzettend naar zeg. Helaas weet ik vrij weinig over de behandelingen bij darmkanker en waarom er wel of niet preventief chemotherapie ingezet wordt. Lastig te zeggen of dát uitzaaiingen had kunnen voorkomen. Helaas weten we ook bv bij borstkanker dat patiënten uitzaaiingen kunnen krijgen ondanks preventieve chemotherapie.

Voor nu is het, denk ik, belangrijk, dat je moeder goede zorg krijgt. Krijgt ze dexamethason tegen de druk in haar hersenen? Mogelijk zit er vocht in en gaat het daarom zo snel. (mijn vader had een hersentumor en bij hem ging de aftakeling ook zo snel).

Als je moeder fit was, dan is er zeker iets voor te zeggen om te kijken wat er nog kan tegen de uitzaaiingen. Uitzaaiingen in het hoofd worden soms stereotactisch bestraald. Soms wil chemo ook helpen. Waar wordt ze behandeld?

Een goed gesprek met de artsen? Wat ze verwachten en wat ze nog gaan doen. Een second opinion is ook altijd een mogelijkheid.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Akris

Bericht door Akris » di 22 aug 2017, 08:41

Hallo Dees,
Bedankt voor je antwoord.
Ik probeer een gesprek met de arts te krijgen, maar dat schijnt ontzettend moeilijk te zijn. Ze heeft niet eens een vaste arts, het zijn telkens andere artsen die haar gegevens dan op de laptop bekijken.
Gisteren zijn ze eindelijk begonnen met bestraling, verder kreeg/krijgt ze niets en elke dag werd het erger.
Ze wordt behandeld in België, bestraling is in een ander ziekenhuis dan waar ze opgenomen is.
Ik ga ervan uit dat de tumor nu gaat krimpen door de bestralingen en dat het dan weer beter zal gaan.
Of ben ik nu te optimistisch?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 22 aug 2017, 18:18

Hoi Akris, wat ontzettend naar. Echt niet goed. Ik weet dat palliatieve zorg op veel plaatsen nog niet goed geregeld is. Waarom moet ze nu in het ziekenhuis verblijven? Kan ze overgeplaatst worden naar een ander (beter) ziekenhuis? Bestraling op het hoofd kan ook echt extra vocht geven en dat geeft druk en daardoor kunnen functies nog meer onder druk komen. Dexa geven ze dan, om het vocht af te voeren.

Ik hoop ook dat door de bestralingen de tumor krimpt. Ik durf het echt niet te zeggen of je te optimistisch bent...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”