Plooitje in borst

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Anne123

Plooitje in borst

Bericht door Anne123 » do 17 aug 2017, 19:08

Dag iedereen

Ik ben eventjes heel erg gestresseerd aangezien ik afgelopen weekend een plooitje heb ontdekt in mijn linkerborst.

Even schetsen: ik ben 24 jaar, mijn moeder is overleden aan borstkanker toen ze 50 was (gediagnosticeerd op 41) en haar moeder/mijn biologische grootmoeder is overleden op 30-jarige leeftijd aan de gevolgen...
Dus iedereen (ook ikzelf) ga ervanuit dat ik eventueel wel genetisch belast kan zijn (staat nog niet vast natuurlijk). Nu heb ik besloten om een genetisch onderzoek te laten uitvoeren, maar daar is een wachtlijst voor.

Voorlopig zit ik dus met dat plooitje... Vandaag naar de dokter gegaan, ze heeft me doorverwezen voor een echografie, maar ik kan pas langsgaan in september, wat ik persoonlijk erg lang wachten vind
(door de vakantie zeggen de ziekenhuizen).

Mijn huisarts heeft me niet echt kunnen geruststellen aangezien ze zei 'dat dat daar niet hoort te zijn'.
Kan zo'n plooitje ook goedaardige oorzaken hebben? Bij knobbeltjes kunnen het goedaardige zijn, maar zo'n plooi/deukje daar zie ik alleen maar enge verhalen van.

Iemand die daar ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

Groetjes

Dees
Beheerder

Re: Plooitje in borst

Bericht door Dees » do 17 aug 2017, 21:12

Hoi Anne123, getsie wat spannend. Ik zou je heel graag geruststellen, maar het is wel echt belangrijk dat het onderzocht wordt.

Je moet niet alleen een echo krijgen. Je moet vooral een MRI krijgen, zoals dat als screening beschreven staat in de richtlijn voor vrouwen met 50% kans op een BRCA-genmutatie.

Voor zover ik weet kun je in het Alexander Monroziekenhuis in Bilthoven dezelfde dag terecht. Ik zou gewoon bellen. Er moeten ook andere ziekenhuizen zijn waar dat dezelfde dag kan, maar ik weet niet waar je woont en ik heb ook geen lijstje. Je zorgverzekeraar bellen is een optie.

Overigens kost een bezoek aan het ziekenhuis je wel je eigen risico van 385 euro. Als je een natura-verzekering hebt, moet je naar de ziekenhuizen waar een contract mee is en dan wordt alles (op die 385 euro na) vergoed. Als ik mee kan denken, kun je altijd mailen naar: info@borstkankervragen.nl

Take care. Ik duim héél hard dat het niks is.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ann01

Re: Plooitje in borst

Bericht door Ann01 » ma 21 aug 2017, 10:06

Hallo Anne123,

Je vraagt om ervaring.
Ik heb geen leuke ervaring, maar wil hem jou toch vertellen. In sept 2016 viel mij op dat ik een streepje aan de bovenkant van mijn linkerborst had.
Ik was 53 en dus op een leeftijd dat ik er toch niet gerust op was.
Ook had ik geen bobbel, maar een verdikking onder het streepje.
Uiteindelijk was op de foto iets te zien. Echo iets meer, biopt was geen goed weefsel.
Mri wees uit dat het om een flinke plek ging.
Na amputatie, drie tumoren. Lobulaire vorm, die vaak als een verdikking te voelen is en niet als een bobbel.
Geen uitzaaiingen, voor zover ze dat kunnen zien.
Ik heb de behandelingen achter de rug en ben nu weer aan het revalideren en reintegreren.

Dus mijn advies zou zijn. Bel een andere zorgverlener, waar je eerder terecht kan.
Mischien is het niets, maar ik snap dat je hier geen rust van hebt. Ik moet er niet aan denken als ik het genegeerd zou hebben.

Sterkte en kom op voor jezelf.

Ann.

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”