Denosumab versus zometa

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Zonnestraaltje

Denosumab versus zometa

Bericht door Zonnestraaltje » wo 26 apr 2017, 20:39

260 Conclusies
261 Er is bewijs van hoge kwaliteit dat zoledroninezuur toegevoegd aan standaard adjuvante
systemische
262 therapie de kans op recidief borstkanker verlaagt bij postmenopauzale patiënten.
263 Gnant 2009, Eidtmann 2013, Coleman 2010, Coleman 2014, EBCTCG Lancet 2015
264
265 Er is bewijs van lage kwaliteit dat een oraal bisfosfonaat toegevoegd aan
standaard adjuvante
266 systemische therapie de kans op recidief borstkanker verlaagt bij postmenopauzale
patiënten.
267 Saarto 2004, Powles 2006, Diel 2008, Hadji 2015
268
269 Er is geen bewijs en er zijn nog geen gepubliceerde aanwijzingen dat denosumab toegevoegd
aan
270 standaard adjuvant systemische therapie de kans op recidief borstkanker verlaagt.

Bovenstaande las ik in de nieuwe richtlijn. Nu krijg ik naast mijn hormoontherapie (zoladex en tamoxifen) elk half jaar denosumab prolia als botversterker. Ik dacht altijd dat dit hetzelfde effect had als Zometa. Nu begrijp ik hieruit dat denosumab niet de kans op botmetastasen verlaagd? Weet jij hoe dit zit? En weet jij of het eventueel mogelijk is om over te stappen op zometa of is dit niet wenselijk als je al een jaar lang denosumab krijgt?

Dees
Beheerder

Re: Denosumab versus zometa

Bericht door Dees » wo 26 apr 2017, 20:59

Hoi Zonnestraaltje,
Dat er geen bewijs is, is niet hetzelfde als dat er bewijs is dat het kans op botuitzaaiingen niet verlaagt. Dat weten we niet, want het bewijs is er niet. Voor studies bij (neo)adjuvant behandelde borstkankerpatiënten heb je tijd nodig, want de kans dat ze een recidief krijgen of uitzaaiingen op afstand is in de eerste vijf jaar klein. Om verschil aan te kunnen tonen, moet de groep met uitzaaiingen groot genoeg zijn en dan moeten er dus nog verschillen zijn tussen de groepen.

Er zijn weliswaar geen resultaten gepubliceerd bij deze groep van denosumab, maar we weten wel dat het effect heeft bij vastgestelde botuitzaaiingen en bij botontkalking.

Je kunt met die informatie ook bedenken dat denosumab prettiger is omdat je maar eens per half jaar een injectie hoeft.

Dus.... of je persé moet overstappen, ik vraag het me af hoor.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zonnestraaltje

Re: Denosumab versus zometa

Bericht door Zonnestraaltje » za 29 apr 2017, 20:44

Dankjewel voor je snelle reactie, dat stelt wel wat gerust. :-)

Gesloten

Terug naar “April 2017”