Dicht borstklierweefsel

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Beatrixxx

Dicht borstklierweefsel

Bericht door Beatrixxx » wo 26 apr 2017, 07:37

Hoe kun je weten of je dicht borstklierweefsel hebt?
Ik denk erover na of ik nog mee wil doen aan het bevolkingsonderzoek. Een van de redenen die wordt gegeven om het wel te doen is 'dicht borstklierweefsel'.
Ik ben 67 jaar.
Groetjes,

Trix

Dees
Beheerder

Re: Dicht borstklierweefsel

Bericht door Dees » wo 26 apr 2017, 11:28

Beste Beatrixxx,
Over dicht klierweefsel is veel te doen. Heel dicht klierweefsel zou het risico op borstkanker verhogen, maar er zijn nog heel veel vragen over. Ik zou niet weten hoe je zelf kunt weten of je dicht klierweefsel hebt.

Dit staat er op Borstkankervereniging Nederland over dicht klierweefsel
Hoe kom ik erachter hoe dicht mijn borstklierweefsel is?
In geval van een diagnostisch mammogram (buiten bevolkingsonderzoek) kan het worden nagevraagd bij behandelend arts.
Binnen het bevolkingsonderzoek wordt het vooralsnog niet standaard genoteerd en dus ook niet gecommuniceerd.
Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Carolina

Bericht door Carolina » wo 26 apr 2017, 12:51

Hallo Beatrixxx,
Gewoon vooraf vragen aan de laborante van de mammobus of zij hier naar wil kijken. Tevens loopt er al bijna drie jaar een trail die vrouwen met zeer dicht borstweefsel uitnodigt nadat het geconstateerd is tijdens het bevolkingsonderzoek. Dit is de z.g. Dense( dichtheid) trail. Je wordt vanzelf uitgenodigd deel te nemen aan dit onderzoek. Via een MRI wordt de borst opnieuw onderzocht, bij eventuele afwijkingen volgt een echo en biopsie. Bij mij is twee jaar geleden via Dense borstkanker ontdekt. Ik was mij niet bewust van de dichtheid van het borstweefsel.
Succes bij de "bus".

Beatrixxx

Bericht door Beatrixxx » wo 26 apr 2017, 19:04

Carolina schreef:Hallo Beatrixxx,
Gewoon vooraf vragen aan de laborante van de mammobus of zij hier naar wil kijken.
Dan zou ik dus nog één keer moeten gaan.
Tevens loopt er al bijna drie jaar een trail die vrouwen met zeer dicht borstweefsel uitnodigt nadat het geconstateerd is tijdens het bevolkingsonderzoek.

Word je daar standaard voor uitgenodigd bij dicht weefsel? Of nodigen ze niet alle vrouwen met dicht borstweefsel uit?

Gr. Trix Planting
Groetjes,

Trix

Carolina

Bericht door Carolina » do 27 apr 2017, 08:26

Hoi Trix,
Het zou inderdaad betekenen dat je nog een keer deel moet nemen aan het bevolkingsonderzoek.

Deelneemsters met zeer dicht borstweefsel ontvangen automatisch een uitnodiging voor het MRI-onderzoek, nadat zij hebben deelgenomen aan het reguliere Bevolkingsonderzoek Borstkanker (en niet zijn verwezen voor aanvullend onderzoek).

voor meer informatie: https://www.juliuscenter.com/dense/nl-nl/welkom/welkom

Groetjes,Carolina

Beatrixxx

??

Bericht door Beatrixxx » vr 28 apr 2017, 22:19

Carolina schreef:
Deelneemsters met zeer dicht borstweefsel ontvangen automatisch een uitnodiging voor het MRI-onderzoek, nadat zij hebben deelgenomen aan het reguliere Bevolkingsonderzoek Borstkanker
Het wordt me nog niet helemaal duidelijk.

Kan ik dan concluderen dat ik al zou zijn uitgenodigd voor Dense als ik dicht borstklierweefsel heb?

Gr. Trix
Groetjes,

Trix

Carolina

Bericht door Carolina » za 29 apr 2017, 12:25

Dat had ik mij nog niet eens gerealiseerd maar die conclusie zou je kunnen trekken. Mijn uitnodiging volgde op het bevolkingsonderzoek najaar 2014.

Gesloten

Terug naar “April 2017”