anastrozol en menstruatie

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Moliie

anastrozol en menstruatie

Bericht door Moliie » vr 07 apr 2017, 16:25

Beste forumleden,

Fijn dat jullie site bestaat. Ik zit toch wel met een prangende vraag.
Ik gebruik nu 2 maanden anastrozol en ik heb sinds deze week een menstruatie. De laatste keer was twee jaar geleden. De arsten dachten dat ik door de overgang was en dat ik de switch kon maken van de tamoxifen naar de anastrozol. Dit omdat ik tijdens de tamoxifen een lokaal recidief kreeg van 3mm, na amputatie, maar dat terzijde. Ik ben nu herstellende van de operatie en de bestraling.
Ik heb de menstruatie gemeld bij het secretariaat van de oncoloog. Nu kan ik pas over een maand bij hem terecht. Het voelt alleen niet goed om door te gaan met de anastrozol. Wat is wijsheid?

Ik ben 50 jaar, 3 jaar geleden behandeld voor 100% ER+ en PR+ , graad 3 ductaal borstkanker, 1,1 cm. NOi+, beetje angioinvasie.
Alvast bedankt voor jullie reactie

Dees
Beheerder

Re: anastrozol en menstruatie

Bericht door Dees » za 08 apr 2017, 18:39

Hoi Moliie, goed dat je aan de bel trekt. Een menstruatie bij een aromataseremmer (zoals anastrazol) is ook niet goed. Het is bekend van aromataseremmers dat ze net het duwtje kunnen geven om uit de overgang te komen. Omdat je een lokaal recidief onder tamoxifen kreeg, lijkt me dat geen optie. Dan blijft alleen de optie over dat ze je injecties met Lucrin of Zoladex gaan geven. Ik vind een maand ook te lang. Kun je je oncoloog niet mailen? Of anders contact opnemen met de mammacareverpleegkundigen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Moliie

Bericht door Moliie » za 08 apr 2017, 20:10

hallo Dees,

Bedankt voor je reactie.
Ik neem maandag contact op met mijn mammacareverpleegkundige. Ik begrijp uit jouw antwoord dat het toch echt niet goed is en geen maand kan wachten, dat vond ik ook.
Wat betreft die Lucrin injecties, daar zie ik erg tegenop, die heb ik één keer eerder gehad, dat was niet fijn. Dan voel ik er meer voor om mijn eierstokken te laten verwijderen, het is toch echt de bedoeling dat ik in de overgang blijf. Ik wil niet meer die hormoonschommelingen.
Zal ik nu de Anastrozol nog doorslikken of even stoppen? Want het lijkt juist averechts te werken.

groetjes Mollie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 08 apr 2017, 21:10

Hoi Moliie, ik weet niet of je acuut moet stoppen. Ik denk dat het zo'n vaart niet loopt. Ik durf ook niet te zeggen dat het acuut gevaarlijk is, maar ik weet wel dat een aromataseremmer bij vrouwen met nog enigszins werkende eierstokken kan leiden tot béter werken van de eierstokken. Voorafgaand aan de menstruatie komt ook altijd een eisprong. Een zwangerschap op je 50e, daar moet je toch niet aan denken. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op Lucrin of Zoladex. Ik denk ook dat je eierstokken er binnenkort wel mee op zullen houden. Misschien is het verwijderen van de eierstokken dan nu een beetje voorbarig.....

Even afwachten. Ik neem aan dat de mammacareverpleegkundige maandag echt wel actie onderneemt.

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz1

Bericht door Fraz1 » zo 09 apr 2017, 12:46

Dees,

Hoe kun je checken of je echt wel in of voorbij de overgang bent. Ik krijg nu driemaandelijkse zoladex naast de Anastrazol omdat idd ik ook weer menstruatiecyclus kreeg na start Anastrazol.
Ik heb echt een hekel aan deze rotprikken en heb ook het gevoel dat ze ervoor zorgen dat ik lamlendig, dipperig richting depri ga. Vlak voor ik een nieuwe prik moet hebben heb ik nl het idee dat het beter gaat.
Het is echt noodzakelijk voor mij om zo min mogelijk oestrogeen te hebben. Bestaat er dus een test of kun je er alleen achter komen door te stoppen met zoladex ?
Heeft lucrin een andere (uit en bij) werking dan zoladex of is het een pot nat.

Moliie

Bericht door Moliie » di 11 apr 2017, 15:01

Hallo Dees en Fraz,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gelukkig niet de enige met dit probleem.
Ik kom net terug van mijn oncoloog, de mammacareverpleegkundige heeft me ertussen geschoven!
De oncoloog vond het toch wel verrassend dat ik weer ben gaan menstrueren. Mijn FSH waarde was 40 twee maanden geleden, dus hij had gedacht dat ik al door de overgang zou zijn.
Vandaag is opnieuw geprikt op oestrogenen, LH, FSH en Progesteron, geloof ik. Ik ben benieuwd. De arts gaat opnieuw overleggen en de behandeling aanpassen. Hij had het ook over het bestralen van de eierstokken??? Lucrin kan ook, maar daar reageer ik hetzelfde op als Fraz......dus daar zit ik niet op te wachten. Volgens mij werkt Lucrin hetzelfde als Zoladex.
Operatief verwijderen van de eierstokken kan ook nog altijd.
Dat weet ik nog niet, hoor....
Volgende week krijg ik uitslag, ik laat weten wat er gaat gebeuren.....

groetjes Moliie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 apr 2017, 17:53

Beste Moliie, goed dat je actie hebt ondernomen en er tussen bent geschoven !! Eierstokken bestralen, volgens mij wordt dat niet meer gedaan. Dan kun je ze beter weg laten halen. Dan heb je meteen ook geen risico meer op eierstokkanker. Niet dat dat risico groot is hoor, maar misschien wel twee vliegen in één klap !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “April 2017”