Curettage bij Letrozol

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Jacq_67

Curettage bij Letrozol

Bericht door Jacq_67 » wo 06 jul 2016, 16:23

Hallo,

Een nieuwe vraag bij mij.
Ik heb 3,5 jaar geleden borstkanker gehad.
Na de chemo's en bestralingen heb ik 2,5 jaar Tamoxifen geslikt en sinds begin maart Letrozol.
Ik heb in mei een soort van kleine menstruatie gehad, licht bloedverlies, donker van kleur, oud bloed.
2 weken geleden had ik een gesprek met de oncoloog aan wie ik dit meldde.
Mijn bloed wees uit dat ik echt post menopauzaal ben en mijn arts twijfelde enorm maar zei dat ik "voor de vorm" toch even langs de gynaecoloog moest gaan om te kijken of mijn baarmoederslijmvlies verdikt was, want dat kon wijzen op het nog niet in de overgang zijn en dan zou ik evt. terug moeten gaan op Tamoxifen.

Vanochtend ben ik bij de gynaecoloog geweest en zij zei meteen dat dit een dilemma was.
Aangezien het baarmoederslijmvlies tijdens het gebruik van Tamoxifen altijd verdikt, is het moeilijk om een conclusie te kunnen stellen of er iets niet klopt aan de baarmoeder.
Echter, het gebruik van Letrozol zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies juist dun wordt en dan kan een bloeding ontstaan.
Tijdens het onderzoek zag ze een kleine verdikking, ze zei dat ze voor 95% verwachtte dat dit niets te betekenen had, maar geen garantie kon geven voor die 5 %.
De enige manier om erachter te komen is een curettage. Onder narcose.
Mocht het wel foute boel zijn, dan moeten baarmoeder en eierstokken eruit.

Omdat ik helemaal klaar ben met de kans van kleine procentjes, stelde ik voor na mijn vakantie nog eens te kijken of het baarmoederslijmvlies dunner is geworden en hoe groot de (kleine) verdikking is.
Ik vind het namelijk een enorme belasting om na alles weer onder narcose te gaan, ben zeer moeilijk te prikken etc...

Ik vraag me af wat jullie vinden van dit verhaal?
Moet ik me zorgen maken? (doe ik toch wel, lekker hoor net voor de vakantie!).
Heeft een van jullie dit weleens meegemaakt?

En waarom niet iedere 3 maanden even kijken hoe het eruit ziet?

Ik hoop dat jullie iets voor me weten..

Dees
Beheerder

Re: Curettage bij Letrozol

Bericht door Dees » do 07 jul 2016, 11:11

Hoi Jacq, he wat vervelend zeg. Ik ga even rondvragen.
Ik heb zelf het gevoel dat het met die tamoxifen en aromataseremmer te maken heeft. Hoe oud ben je? Een aromataseremmer kan je nl ook het duwtje geven om uit de overgang te komen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jacq_67

Bericht door Jacq_67 » do 07 jul 2016, 11:59

Hallo Dees,

Ik ben 48 jaar, 49 in november.
Mijn moeder kwam ook pas heel laat in de overgang.
Een vraag vóór deze vraag gaat ook hierover, daar had je ook geantwoord dat het een menstruatie kan zijn.
Als je het voor mij wil navragen, heel graag!
En alvast bedankt!

(bovendien heb ik nu helemaal geen bloedingen meer of iets wat erop lijkt. Het bloedbeeld nu laat ook heel lage hormoonwaardes (oestrogenen) zien, dus wat dat betreft nu postmenopauzaal).

JVollebergh

Bericht door JVollebergh » vr 08 jul 2016, 20:48

Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor je, maar we willen toch graag iets van weefsel kunnen nakijken om zeker te weten dat er niet iets raars in je baarmoeder aan de hand is.
Ik heb je natuurlijk niet zelf gezien en niet de echo beoordeeld, maar op basis van je verhaal zou ik de neiging hebben een hysteroscopie te doen. Dat is iets belastender dan een echo, maar kan poliklinisch zonder verdoving. We kijken dan met een kleine kijkbuis via de schede in je baarmoeder, kunnen zien of daar een afwijking zit en die weghalen om in het lab te laten nakijken.
Nu afwachten of hormonaal behandelen kent wel risico's als er uiteindelijk blijkt dat er een 'echte' serieuze afwijking in je baarmoeder zit.

cordekroon

Bericht door cordekroon » vr 08 jul 2016, 22:00

Beste Jacq_67,

Denk dat het, gezien de klacht en de bevindingen op de echo, inderdaad goed is om meer dan 95% zeker te weten dat het ' wel niets zal zijn': het is bekend dat vrouwen die tamoxifen gebruiken een verhoogd risico hebben op baarmoederkanker. Maar we weten ook dat een echo juist bij het gebruik van tamoxifen erg onbetrouwbaar is: baarmoederslijmvlies dat er op de echo afwijkend uitziet is in werkelijkheid vaak helemaal niet afwijkend. Die combinatie maakt dat bloedverlies bij vrouwen die tamoxifen gebruiken een reden is om nader onderzoek te doen.

Maar in tegenstelling tot wat jou is voorgesteld (nader onderzoek met narcose), is het meestal niet nodig om onder narcose te gaan. Het is van belang om een poliep van het baarmoederslijmvlies uit te sluiten. Dit kan heel eenvoudig door een zogenaamde waterecho (http://www.nvog.nl/Sites/Files/00000001 ... of_SIS.pdf). Als er dan geen poliep blijkt te zijn kan er, in dezelfde setting, een mini-curettage afgenomen worden. Als er dan in dat biopt geen afwijkingen worden gezien is het uitgesloten dat er afwijkingen zijn. Mocht er bij de waterecho wel een poliep worden gezien dan is een mini-curettage niet representatief. Dan moet die poliep verwijderd worden. Dat vindt plaats tijdens een hysteroscopie: een kijkbuis operatie waarbij via de baarmoedermond met een camera in de baarmoederholte gekeken kan worden en kleine ingrepen verricht kunnen worden. Het hangt van de grootte van de poliep af (en ook van de ervaring en mogelijkheden van de gynaecoloog) of er narcose nodig is of dat het verwijderen van de poliep mogelijk is zonder narcose. Het verschilt overigens ook tussen vrouwen in welke mate ongemak wordt ervaren bij de waterecho, de mini-curettage en de hysteroscopie. Mocht je veel ongemak hebben ervaren tijdens de waterecho dan is narcose wellicht wel aangewezen. Mocht je nauwelijks ongemak hebben ervaren maar er zijn in jouw ziekenhuis geen mogelijkheden om kijkbuisverrichtingen uit te voeren zonder narcose dan zou kunnen vragen verwezen te worden naar een gynaecoloog die wel die mogelijkheid heeft (schroom niet contact op te nemen als je in contact wil komen met een gynaecoloog die poliklinische verrichten uit kan voeren).

Kortom: ik denk dat het verstandig is nader onderzoek te verrichten. Ik hoop dat je een plek vindt waar dat onderzoek kan plaatsvinden op een wijze die bij je past.

Veel sterkte en vergeet niet dat inderdaad de kans op 'narigheid' heel klein is.
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?

Gesloten

Terug naar “Juli 2016”