menstruatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

fiep

menstruatie

Bericht door fiep » ma 09 mei 2016, 08:30

Goedemorgen,
ik heb 4 maanden geleden de laatste chemo gehad en ben sinds gisteren aan het menstrueren. Ik ben 44 jaar. Aangezien de hormoontherapie na de bestralingen wordt gestart vraag ik me af of de menstruatie kwaad kan. Moet ik mij zorgen maken?

Dees
Beheerder

Re: menstruatie

Bericht door Dees » ma 09 mei 2016, 09:30

Hoi Fiep, zo, jouw lijf is sterk zeg dat je op jouw leeftijd zo snel alweer gaat menstrueren. Menstrueren zelf kan geen kwaad en vaak voelen vrouwen zich beter als ze weer een cyclus hebben.

Jij bent een 'premenopausale vrouw' en dan kun je qua hormoontherapie zowel tamoxifen krijgen als tamoxifen plus Zoladex/Lucrin om de cyclus te onderdrukken. Als je 44 bent, is het waarschijnlijk veilig om alleen tamoxifen te gebruiken. Dat heeft wel een beetje invloed op je cyclus, maar je komt er niet door in de overgang. Als je echter een hoogrisico patiënt bent, zullen ze er de voorkeur aan geven dat je naast tamoxifen de eierstokken platlegt met Zoladex of Lucrin. Zonder Zoladex/Lucrin hebben mensen minder bijwerkingen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

fiep

Re: menstruatie

Bericht door fiep » ma 09 mei 2016, 16:28

Ja zeker.
Bedankt Dees!

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”