Wel of gen nabehandeling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Zonnebloem

Re: Wel of geen nabehandeling

Bericht door Zonnebloem » do 19 mei 2016, 15:22

Ik ben bij de andere oncoloog geweest. Het is echt een twijfelgeval. Zij zegt dat vlgs. de Nederlandse richtlijnen geen behandeling nodig is, volgens de Amerikaanse wel. We zijn hier in Nederland, de richtlijnen zeggen: behandelen wanneer de tumor groter is dan 5 mm.(de tumor was 5mm). Dus als we zouden gaan behandelen is dat buiten de richtlijnen. Ik heb 96 % kans dat ik de behandelingen voor niks zou doen. Haar voorstel: 'niet behandelen'. Ik mag evt. nog een gesprek met een derde oncoloog, maar ik neig sterk naar 'niet behandelen' . Heb je nog tips Dees?
Groet, zonnebloem

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 mei 2016, 17:23

Hoi Zonnebloem, dat lijkt mij heel duidelijk. Er MOET een Mammaprint gemaakt worden. Dat kan je net het duwtje de ene of de andere kant uitgeven. Ja toch?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem » do 19 mei 2016, 18:37

Ja, dat heb ik gevraagd, maar mocht daar 'hoog risico' uitkomen, dan nog is de winst marginaal als we er therapie opzetten zei ze. De oncoloog dacht dat daar hoogstwaarschijnlijk ' laag risico' uitkomt omdat het een graad 2 is. Het blijft dan behandelen buiten de richtlijnen. (Bovendien is er nog niet gekeken wat het op de lange termijn doet wanneer aan de hand van de mamma print behandelingen wel of niet zijn ingezet zei ze.) Zij voelde denk ik ook wel aan dat ik zelf sterk twijfel over wel of niet behandelen. De risico's van de therapie en de bijwerkingen ervan, wegen ongeveer net zo zwaar als dat de therapie nodig is. Dan is het geen meerwaarde.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 mei 2016, 20:09

Hoi Zonnebloem, als er hoog risico uitkomt, zou ik zelf niet het risico willen lopen, maar..... jij hebt inderdaad wél een chronische ziekte.

Dat de winst van eventuele chemo 'marginaal' is, is een statistische uitleg, maar voor de patiënt zijn er maar twee mogelijkheden, of je krijgt uitzaaiingen of je krijgt die niet. Dat 95% geen uitzaaiingen krijgt zonder chemo, is van weinig waarde als je bij die 5% hoort die wel uitzaaiingen krijgt.

Als er hoog risico uit de Mammaprint komt, is het risico op uitzaaiingen zonder chemo een stuk groter en de winst van wel chemo ook groter. Als die informatie geen meerwaarde heeft in de ogen van de arts, dan kun je nu nooit een twijfelgeval zijn, maar dan moet het advies helder en duidelijk géén chemo zijn. Helaas hebben artsen geen ogen waarmee ze het DNA-materiaal kunnen ontleden.

Dat er niet gekeken is wat het op de lange termijn doet wanneer de Mammaprint bepalend is bij het wel of niet inzetten van chemo, vind ik een héél raar antwoord. De resultaten van de Mindact zijn nét bekend gemaakt en die studie heeft 10-jaarsresultaten.

De Mammaprint geeft in elk geval extra informatie en die kun je meenemen in de afweging. Ik zou daar gewoon op staan, zeker omdat je een twijfelgeval bent.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”