borstreconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hans

borstreconstructie

Bericht door hans » ma 21 mar 2016, 08:35

Hi,
lange tijde op deze site niet op geweest. Heb wat vragen:
- mijn vrouw gaat een borstreconstructie doen na hormonale kanker. Is er mentaal klaar voor na 3 jaar.
- is het zinvol om na een hormonale kanker een erfelijkheidstest te doen ? en zo ja, hoelang duurt het voor resultaat?
- Mijn vrouw is van de dunste, maar was geen probleem om zelfde borst te creeren (A-Cup)
zij was aan het denken om toch naar een B te willen gaan nadien en mogelijke oplossingen zijn:
1. eigen vet (als er nog te vinden is). Dat zou de dokter nadien wel checken
2. prothese

Wat zijn de voordelen en nadelen op gebied van prothese (screening nadien) ivm met voor of achter de spier te plaatsen? ps. na de reconstructie

Dees
Beheerder

Re: borstreconstructie

Bericht door Dees » ma 21 mar 2016, 14:50

Hoi Hans, fijn om te horen dat je vrouw mentaal klaar is voor een borstreconstructie. Ik wens haar en jou veel succes en sterkte.

De criteria om verwezen te worden naar een klinisch geneticus zijn:
Afbeelding

Ik weet niet hoe oud je vrouw is en hoe haar familie eruit ziet. Misschien vind je hier aanknopingspunten in.

De voor- en nadelen van de diverse reconstructies, hiervoor kan misschien deze keuzehulp helpen.

Hier vind je ook nog een checklist die je zou kunnen gebruiken voor gesprekken met de artsen.

Wat ik erover weet:
- protheses zouden vervangen moeten worden op termijn (maar ik weet niet na hoeveel jaar, daar is nogal discussie over)
- als de huid bestraald is, kan dat problemen geven omdat de huid te dun is
- er is een kleine kans op een allergische reactie bij siliconen borstprothese (zie hier meer info)
- bij een reconstructie met eigen weefsel krijg je een groot litteken, op de buik, de billen, de dijen. Liposuctie kan deuken geven
- De kans op een lokaal recidief na borstkanker is niet zo heel groot. Ik moet zeggen dat ik nooit meer op controle ga (en ik heb een reconstructie met eigen weefsel)

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2016”