pa verslag

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

giraffe

pa verslag

Bericht door giraffe » di 01 mar 2016, 21:33

hallo
afgelopen maand poste ik al eerder een berichtje over mijn moeder (68 jr) die behandeld wordt. inmiddels heeft ze een lumpectomie ondergaan en heb ik het pa verslag. ik wilde als voorbereiding op het gesprek met de oncoloog adjuvant online invullen maar klopt het dat deze site momenteel niet online is? is er nog een alternatief voor deze website? ik vond nog lifemath, maar die site opent zich ook niet om onduidelijke reden.

het pa verslag luidt: infiltrerend lobulair carcinoom, bloom richardson graad 2, afmeting 1.2 cm, geen angioinvasie, kleinste tumorvrije marge 0.3 cm,
oestrogeen receptor positief (70%), progesteron negatief, her2 status: dubieus 2+ (echter eerder al sish verricht : geen amplificatie).
schildwacht oksel links: geen metastasen of geisoleerde tumorcellen.
tnm: t1cn0.

ze gaat de komende periode de bestralingen krijgen en is verwezen naar de oncoloog om te praten over hormoontherapie. mijn moeder kennende zal ze dit niet gaan doen, ze krijgt al bijwerkingen van een paracetamol :-)
ik respecteer haar keuze, maar voor mijn gemoedsrust wil ik graag zien wat de statistiek hierover zegt. al met al denk ik een gunstige uitslag, geen angioinvasie, negatieve schildwacht. alleen aan een zijde een krappe resectiemarge van 3 mm ..of zie ik iets over het hoofd?

bedankt alvast..

Dees
Beheerder

Re: pa verslag

Bericht door Dees » wo 02 mar 2016, 13:11

Hoi Giraffe, die krappe resectiemarge is niet verontrustend. Als de randen schoon zijn, maakt de marge niet uit. Als je moeder die bestralingen niet zou willen, is dat ook een mogelijkheid. Hoewel borstsparend en bestraling standaard wordt aangeboden, is het niet persé nodig.

Vragen die jullie aan de arts zouden kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan mijn moeder dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat mijn moeder lymfoedeem ontwikkelt of andere restschade ten gevolge van de bestraling?

Als je moeder geen hormoontherapie wil, is dat haar goed recht. Aan de andere kant, ze kan het ook gewoon proberen. Krijgt ze bijwerkingen, dan kan ze altijd nog stoppen. Omdat ze al door de overgang heen is, zullen de bijwerkingen waarschijnlijk wel meevallen.

Adjuvant Online is nog steeds uit de lucht. Ik gebruik zelf Predict Plus. 5 jaar hormoontherapie vergroot de kans dat je moeder over 10 jaar nog in leven is met 4% (78% ipv 74,1%).

Ik verwacht dat je moeder zeker geen chemo zal willen (als ze al bijwerkingen krijgt van paracetamol). Dan is het de vraag of het nog nuttig is om te weten hoe het met die HER2Neu zit.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Giraffe

Re: pa verslag

Bericht door Giraffe » wo 02 mar 2016, 23:16

Wederom bedankt en ik zal de vragen aan mn moeder doorsturen.

Gesloten

Terug naar “Maart 2016”