Sauna

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anoniempje

Sauna

Bericht door Anoniempje » wo 24 feb 2016, 00:45

Tijdens mijn rechter borst amputatie 2 jaar geleden zijn 4 lymfeklieren verwijderd.
Ik heb geen last van lymfoedeem.
Wordt sauna bezoek voor mensen zoals mij afgeraden of loop ik geen risico op lymphoedeem als ik naar de sauna ga?

Dees
Beheerder

Re: Sauna

Bericht door Dees » wo 24 feb 2016, 12:10

Hoi Anoniempje, er wordt wel geadviseerd om voorzichtig te zijn.

Deze informatie wordt gegeven aan mensen die al lymfoedeem hebben. Zelfs aan hen wordt naar de sauna niet helemaal ontraden.
In het algemeen wordt saunagebruik afgeraden aan lymfoedeempatiënten. (Extreme) warmte, hetzij vochtig, hetzij droog, kan namelijk verergering van lymfoedeem veroorzaken of zelfs een uitlokkend moment zijn voor het ontstaan van oedeem. Maar toch zijn hierop uitzonderingen. Het is belangrijk om af te wegen hoe ernstig het lymfoedeem is, hoeveel klachten u ervan heeft, en hoe graag u naar de sauna wil. Als het lymfoedeem goed onder controle is, dan hoeft het niet zo te zijn dat u nooit meer een sauna kan bezoeken.

Geadviseerd wordt om dan eerst eens een paar minuten in de saunaruimte te gaan zitten, om te kijken hoe het lichaam en met name het lichaamsdeel waar lymfoedeem aanwezig is, hierop reageert. Als het oedeem dan niet erger wordt, dan kan u de sessie uitbreiden met een paar minuten. Bouw het aantal minuten geleidelijk op totdat u het maximaal aantal minuten heeft bereikt dat u in de sauna kan/wil zitten. Indien u een therapeutische kous draagt is het belangrijk die direct na het saunagebruik weer aan te doen. Het komt er dus op neer om goed naar het lichaam te luistert en niets forceert. Maar als u echt graag naar de sauna wilt, kan het best lukken.
Bron: Lymfoedeem
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”