Okselkliertoilet

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Giraffe

Okselkliertoilet

Bericht door Giraffe » vr 19 feb 2016, 23:33

Graag wil ik de volgende vragen stellen:
Mijn moeder is 68 jaar oud en heeft vandaag een borstsparende operatie ondergaan ( ivm lobulair carcinoom 14 mm) , ook is de poortwachtersklier verwijderd maar omdat een bepaald apparaat stuk was (?!) kon de uitslag niet per- operatief worden bepaald, deze volgt later.
Vraag 1: mocht blijken dat deze positief is moet ze dan alsnog voor een okselkliertoilet of zal de oksel dan worden meegenomen in het bestralingsgebied? Ik hoor hier nl wisselende verhalen over dat een okselkliertoilet verlaten wordt vanwege de vele 'bijwerkingen ' nadien zoals lymfeoedeem en dat dan de bestralingen worden uitgebreid. Klipt dit of wordt een okselkliertoilet nog steeds verricht? Is hier een eenduidig beleid voor in nederland of afhankelijk van welke dokter je treft?
Vraag 2: ik lees op het forum veel over mammaprint, voor welke patient is dit geschikte diagnostiek?
Vraag 3, mijn moeders zus, mijn tante overleed aan borstkanker op 42 jarige leeftijd, mijn moeder heeft het nu dus op 68 jarige leeftijd en haar tante en een nichtje kregen ook borstkanker. Wat zijn de indicaties voor aanv onderzoek wat betreft erfelijkheid? En dus evt consequenties voor mij en mn zus?
Hartelijk dank alvast. Ik vind het lastig om in de brij van informatie een helder antwoord te vinden.

Dees
Beheerder

Re: Okselkliertoilet

Bericht door Dees » za 20 feb 2016, 18:10

Beste Giraffe, jeetje, wat schrikken allemaal. Om met het laatste te beginnen, het feit dat je tante overleed, toen ze 42 was, aan borstkanker én je moeder's tante en nichtje ook borstkanker kregen, is zéker een reden om haar door te laten verwijzen naar een klinisch geneticus. Ze voldoet in elk geval aan Twee of meer eerstegraads familieleden met borstkanker, waarvan ten minste één een tumor kreeg onder de 50.

Dit zijn de criteria:
Afbeelding

Die informatie is belangrijk voor alle vrouwen in de familie. Met de wetenschap dat ze erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker hebben, kunnen ze kanker namelijk voorkomen door op tijd maatregelen te treffen. Ik zal je niet overvoeren met informatie, maar mocht dat terzijnertijd nodig zijn, dan hoor ik het wel.

Nu even terug naar de huidige situatie. Zou het zo zijn dat de okselklier positief is, dan is, behalve okselkliertoilet, bestralen een mogelijkheid en bestralen geeft minder risico op lymfoedeem (wat toch echt een invaliderende klacht kan zijn). Omdat je moeder borstsparend is geopereerd, wordt ze waarschijnlijk toch al bestraald, dus dan kunnen ze de oksel meenemen. Zou haar okselklier niet positief zijn en zou je moeder opzien tegen de bijwerkingen van bestralingen, dan is daarvan afzien ook een mogelijkheid (met een groter risico dat de kanker ter plekke nog een keer terugkomt). Borstamputatie zonder bestraling is ook een optie.

De Mammaprint kijkt naar de genetische eigenschappen van de tumor zelf en of deze hoog risico of laag risico heeft om uit te zaaien naar longen, lever, botten, hersenen. Als borstkanker uitzaait, is je moeder nog wel te behandelen maar niet te genezen. De Mammaprint kan helpen in de beslissing om wel of niet preventief chemo te geven. Nu is die Mammaprint een dure test en moet je naar de andere eigenschappen kijken of het wel echt wat toevoegt. Daarvoor moet je weten wat de kenmerken van de tumor zijn: Welke graad? Hormoongevoelig? Her2Neu-positief? Wat dat precies betekent, kun je in dit boekje lezen.

Wat verder ook belangrijk is, is hoe gezond je moeder verder is. Stel, ze heeft een andere aandoening waardoor ze een grote kans heeft binnen 10 jaar te overlijden, dan is dat ook belangrijk om mee te nemen.

Tips om zelf de leiding te houden in het behandeltraject staan hier. Deze checklist is ook goed om door te nemen.

Als jij (of je moeder) een basisboek wil, dan is Het borstkankerboek een aanrader. Verzekerden van CZ kunnen het gratis aanvragen. Verder is het Zorgboek Borstkanker een aanrader. Verzekerden van Zilveren Kruis kunnen dat gratis aanvragen. Als je moeder er zelf niet verzekerd is, is misschien iemand in je omgeving dat wel.

Kun je hier iets mee? Kan ik je verder helpen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

giraffe

Bericht door giraffe » za 20 feb 2016, 22:41

beste dees,
bedankt voor je uitgebreide antwoord. fascinerend hoe moeilijk het blijft om de juiste informatie uit alle brij te destilleren terwijl ik toch niet achterlijk ben :-). Jij hebt een duidelijk antwoord gegeven op de vragen waar ik iets mee kan. ik ga je links lezen en zal het pa-verslag afwachten.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 21 feb 2016, 09:29

giraffe schreef:beste dees,
bedankt voor je uitgebreide antwoord. fascinerend hoe moeilijk het blijft om de juiste informatie uit alle brij te destilleren terwijl ik toch niet achterlijk ben :-). Jij hebt een duidelijk antwoord gegeven op de vragen waar ik iets mee kan. ik ga je links lezen en zal het pa-verslag afwachten.
Dank! Dat is precies de reden waarom we Borstkankervragen gestart zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”