Overstappen aromataseremmer?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

elfi

Overstappen aromataseremmer?

Bericht door elfi » vr 19 feb 2016, 21:13

Beste Dees,

Ik mag van de oncoloog overstappen na 3 jaar en 6 maanden Tamoxifen op een aromataseremmer. Ik heb nu even een pauze van 10 weken gehad van de Tamoxifen en mijn oestradiol laten bepalen, hieruit blijkt dat ik in de overgang ben, ik kan dus overstappen. Mijn vraag is wat zijn nu de richtlijnen?
7 tot 10 jaar tamoxifen
of minimaal 2,5 jaar tamoxifen en overstappen op aromataseremmer.

Ik ben 49 jaar, tumor 5cm neoadjuvant behandeld [tumor niet meer te zien] borstsparend geopereerd, daarna nog 21 bestralingen en SWK procedure schone klieren.

Hoop dat je me kan helpen.

Groet,

Elfi

Dees
Beheerder

Re: Overstappen aromataseremmer?

Bericht door Dees » vr 19 feb 2016, 21:26

Hoi Elfi, de huidige richtlijn in Nederland is 5 jaar hormoontherapie en als je postmenopausaal bent gaat de voorkeur uit naar 2,5 jaar tamoxifen en 2,5 jaar een aromataseremmer. De Amerikaanse ASCO-richtlijn zegt dat elke vrouw na 5 jaar nog 3 of 5 jaar aangeboden moet worden, maar het advies is ZEKER niet dat iedereen 10 jaar hormoontherapie moet slikken.

Dit is het Amerikaanse ASCO-advies voor postmenopausale vrouwen:
Afbeelding
Bron: ASCO guidelines

Het hele artikel met ook cijfers over de bijwerkingen vind je hier.

Als jouw oncoloog en jou het beste lijkt langer door te gaan kun je kiezen voor 5 jaar tamoxifen en nog 5 jaar een aromataseremmer of je kunt kiezen voor 2,5 (of in jouw geval 3,5 jaar) tamoxifen en dan nog 5 jaar een aromatasermmer.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

elfi

Re: Overstappen aromataseremmer?

Bericht door elfi » di 23 feb 2016, 15:35

Hoi Dees,

Bedankt voor je antwoord. Het heeft voor mij de doorslag gegeven. Ik ben overgestapt naar de aromataseremmer.
Ik hoop dat de bijwerkingen meevallen.

Groet,

Elfi

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”