Preventie om borstkanker te voorkomen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anna Maria

Preventie om borstkanker te voorkomen?

Bericht door Anna Maria » do 18 feb 2016, 19:28

Al bijna een jaar heb ik enorme jeuk en pijn onder de tepel van mijn linkerborst. De pijn verergert als ik ongesteld moet worden. Mijn huisarts stuurt me om de paar maanden door naar het ziekenhuis voor een mammografie maar tot nu toe wordt er niets gevonden. Ook geen borstontsteking. Aan de huid is niets te zien. Toch schreef de huisarts een zalf voor tegen eczeem met zoveel chemische middelen dat de huid stuk gegaan zou. Dat heb ik om die reden niet gebruikt. De huisarts geeft aan dat de cellen blijkbaar rommelen en er kanker kan ontstaan. Dit wil ik natuurlijk voorkomen. Preventief kan de huisarts me niets aanbevelen. Voor iets anders kwam ik bij de orthomoleculair therapeut. Zij vond ontstoken klierweefsel en schreef me iets homeopathisch voor (hom.mix en silicium. De pijn en jeuk verminderd hiermee maar ik ben er niet gerust op. Wat zou ik preventief kunnen doen?

Dees
Beheerder

Re: Preventie om borstkanker te voorkomen?

Bericht door Dees » do 18 feb 2016, 20:28

Beste Anna Maria, wat een vervelende klacht zeg. Er bestaan twee vormen van borstkanker, die heel zeldzaam zijn, maar die er anders uitzien dan gewone borstkanker. Dat is Inflammatoire borstkanker ofwel mastitis carcinomatosa. De borst is dan ontstoken, ziet er rood en gezwollen uit en voelt warm aan. Vaak is er geen knobbel. Het wordt heel vaak gemist omdat het zo anders is dan anders.

Dan is er nog de ziekte van Paget. Die komt zelden voor. Hij uit zich als jeukende uitslag rond de tepel, soms met vocht of bloedverlies uit de tepel. In de opperhuid van de tepel zitten dan vaak tumorcellen. In 40 tot 50 procent van de gevallen gaat het om een vorm die beperkt is tot de tepel. Ook dat wordt regelmatig gemist.

Ik vraag me af of je naar de Mammapoli bent gestuurd en of ze daar specifiek gekeken hebben naar deze twee vormen van borstkanker. Is er naast een mammografie ook een MRI gemaakt? Is er weefsel onderzocht van de plek waar je pijn en jeuk hebt?

Je kunt verder niks doen om borstkanker te voorkomen. Over het algemeen geldt wat altijd geldt: Niet roken, matig met alcohol, eet gezond en gevarieerd met veel groenten, beweeg voldoende en wordt niet te zwaar. Veel meer kun je er niet aan doen.

Als borstkanker echt uitgesloten is, dan moet het iets anders zijn. Ik heb er geen verstand van wat je dan moet doen. Je zou kunnen denken aan een anticonceptiepil of iets dergelijks. Ik heb geen verstand van orthomoleculaire en homeopathische therapie. Ik geloof er persoonlijk niet in.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”