Effectiviteit Herceptin in early stage borst kanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anoniempje

Effectiviteit Herceptin in early stage borst kanker

Bericht door Anoniempje » wo 17 feb 2016, 04:06

Hoi,

Als ik mijn gegevens intyp in PredictPlus (39 jaar, symptomatic, 4cm tumour, grade 3, 1 lymphnode positief, triple positief, 3rd gen chemo), zie ik dat Herceptin mijn overlevingskansen met circa 2% verbeterd.

10 year survival
- 43% zonder behandeling
- 56% met hormoontherapie
- 76% met hormoontherapie en chemo
- 78% met hormoontherapie en chemo

Ik vraag met af waarom men altijd zoveel over Herceptin hoort. Nou ben ik blij dat Herceptin mijn kans overleving vergroot. Maar 2% is toch niet zo geweldig, dat is toch minimaal. Hormoontherapie en chemotherapy maken vooral verschil uit. Wat is jou mening? Zijn er artikelen die laten zien dat Herceptin de overlevingskansen voor vrouwen met early breast cancer vergroot? Of zijn er nog niet zoveel data beschikbaar omdat Herceptin pas circa 10 jaar wordt aangeboden aan vrouwen zoals ik (zonder uitzaaiingen).

Anoniempje

Re: Effectiviteit Herceptin in early stage borst kanker

Bericht door Anoniempje » wo 17 feb 2016, 04:07

Aanvulling/edit: 78% hormoontherapie, chemo and Hercetin.

Alvast bedankt Dees!

Dees
Beheerder

Re: Effectiviteit Herceptin in early stage borst kanker

Bericht door Dees » wo 17 feb 2016, 11:29

Hoi anoniempje,
Resultaten en prognoses zijn altijd gebaseerd op het verleden. Op het gebied van Her2Neu komen er steeds nieuwe medicijnen bij en die geven opnieuw levensverlenging. Ik kan me voorstellen dat voor jou de waarde van Herceptin bovenop die van de chemo en hormoontherapie niet zo groot lijkt. Dat komt omdat voor jou het nut van chemo en hormoontherapie heel hoog is en dat komt weer doordat je relatief een slechte prognose hebt. Ik hoop niet dat je ervan schrikt. Ik bedoel, er is veel in je nadeel: je bent jong, had een grote tumor graad 3 en een positieve okselklier. Hoe slechter je prognose hoe groter de meerwaarde van chemo en hormoontherapie én van Herceptin is.

Je moet je voorstellen dat 4% verbetering van de overlevingskansen doorgaans al een reden is om wel chemo te geven en pas daaronder te overwegen om dat niet te doen. Dat Herceptin alleen al zorgt voor 2 a 3% risicoverbetering is dus eigenlijk heel goed. Herceptin wordt altijd in combinatie met chemo gegeven, dus je moet het eigenlijk als één zien.

Afbeelding

Herceptin wordt heel goed verdragen en heeft weinig nadelige bijwerkingen, dus ik zou ook niet weten waarom je het zou willen skippen.

Kun je hier iets mee?

P.s. Mijn situatie was vergelijkbaar met die van jou, 36, grote tumor van10x6x7 cm, Her2Neu+ (licht) én hormoongevoelig, positieve okselklieren. Ik heb jaren in alle redelijkheid er rekening mee gehouden dat ik het niet zou overleven, maar aanstaande maart ben ik 9 jaar na diagnose. Geen uitzaaiingen, voor zover ik weet, en niet dood, dat weet ik zeker.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”