vasten rond chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

rosje

vasten rond chemo

Bericht door rosje » do 11 feb 2016, 16:23

In het LUMC is , na positief resultaat in een kleine trial, begonnen met een onderzoek rond vasten rond chemo. Vrouwen die meedoen worden neoadjuvant behandeld met chemo, het lijkt dat er minder klachten van de chemo zijn en het bloedbeeld is ( sneller ) beter. Heeft iemand ervaring met vasten rond chemo? Het lijkt mij fijn wanneer je zelf iets kunt doen , naast blijven bewegen, om de klachten te beperken....
groet,
Rosje

Merel Cattenstart

Re: vasten rond chemo

Bericht door Merel Cattenstart » vr 12 feb 2016, 11:09

Hoi Rosje,

Ik herken de drang om zelf iets te willen doen heel erg. Aangezien ik dietist ben kreeg ik van een vriend van mij (met lymfeklierkanker) de tip naar een artikel over vasten bij chemo nadat ik zelf gediagnosticeerd was met borstkanker. Precies dat kan ik nu niet meer terugvinden, maar ik heb wel een YouTube stukje met de onderzoeker in kwestie. Aangetoond was dat bij muizen die borstkanker gegeven kregen, minder klachten van de chemo hadden, hun lijf had aantoonbaar minder schade. Ook werd de kanker zelf vlugger verslagen. Op dat moment hadden ze slechts een test bij 6 mensen gedaan, maar die resultaten waren veelbelovend. Inmiddels is ook dat dus bevestigd in een menselijke trial. Toen ik ging vasten was dit nog niet bekend, namelijk bijna 4 jaar geleden.

Van de 6 rondes TAC in intervallen van 3 weken heb ik gevast voor alle rondes behalve ronde 4. Dat was toeval omdat ik verwachtte de amputatie tussendoor te krijgen en ik pas de avond voor de chemo hoorde dat het toch chemo werd. Ik stopte met eten 60 uur voor de chemo, ofwel 2,5 dag van tevoren, na het avondeten. Dinsdagavond at ik avondeten en dan niets meer tot de chemokuur op vrijdagochtend. Je valt hiervan veel minder af dan je zou denken omdat je lichaam dus in de bespaarmodus schiet, wat ook precies nodig is om de bescherming in werking te zetten. Tijdens of vlak na de chemo begon ik weer heel rustig met eten. Kleine beetjes, om pas op zaterdag weer het normaal eten te hervatten (of voor zover mogelijk natuurlijk, chemo maakt immers ziek). Ik heb uiteindelijk wel wat gewicht verloren, maar persoonlijk denk ik dat het doodziek zijn na de chemo hierin belangrijker was dan die 2,5 dag vasten.

Nu het opvallende. Ik was niet van plan om 1 ronde wel te eten, want ik vond het vasten goed te doen. Ronde 4 heb ik dus door toeval gewoon gegeten en ik gleed voor mijn gevoel net zo snel af als de voorgaande 3 ronden. Mijn man echter zei al op vrijdagavond dat ik veel slechter was. Ik voelde dat zelf niet zo, maar goed hoe scherp kun je zijn na een chemo? Het weekend moest ik toch toegeven dat hij gelijk had. Ik zat veel dieper in mijn wazige brein en was een dag langer "afwezig" en onbereikbaar voor vragen moeilijk dan kleuterleeftijd. Nog steeds denkend dat het gewoon progressie was, het was immers de 4-de ronde, nam ik aan dat ronde 5 en 6 ook zo zouden verlopen. Maar nee, die verliepen weer zoals ronde 1-2-3. Voor mij was het duidelijk. Ik voelde me echt absoluut beter door het vasten.

Artsen zijn erg van mening dat je juist wel moet eten om je krachten te behouden. Door dit onderzoek kun je je dus afvragen of vasten dat niet beter kan bereiken dan wel (gezond) eten.

Natuurlijk overleg je dit wel uitgebreid met je oncoloog voordat je dit doet en doe je dit niet op eigen houtje! De mijne stond er overigens niet achter.

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Gafhm1cuSI

Er is veel meer over te vinden, maar dan krijg je wel wetenschappelijke publicaties. Als je daar interesse in hebt heb ik wel wat links (wel allemaal van een aantal jaar geleden omdat ik het daarna niet meer zo nauwkeurig bijgehouden heb).

Succes!

rosje

Bericht door rosje » vr 12 feb 2016, 14:54

bedankt Merel, ik ga zeker in overleg met mn oncoloog en ik ga nog meer zoeken!

Kee

Bericht door Kee » za 13 feb 2016, 06:18

Beste Rosje, misschien vind je hieronder nog wat dat je verder helpt. Het stukje met de italiaanse onderzoeker en het muizen experiment komt ook in de film "Fasten und Heilen" voor. Deze film die op Arte wordt uitgezonden heeft mijn belangstelling voor het vasten nog het meest getriggered. Er klinkt wel een duitse voice-over die het lastig verstaan maakt, maar als je daarnaar luistert met je ogen dicht dan lukt het wel. Misschien wil je je bevindingen blijven delen (met mij direct evt). Ik volg momenteel ook een chemotraject bij dr. J. K. van LUMC en ben erg geïnteresseerd in het vasten experiment al behoor ik niet tot de testgroep zoals jij. Ik begrijp dat je bent ingeloot. Veel succes, sterkte en "keep us posted" mvg Kee

De: Fasten und Heilen (Arte) https://www.youtube.com/watch?v=9BpCHTh4EXY Hele documentaire.

· Fr: alleen de trailer: http://boutique.arte.tv/f7314-jeune_nouvelle_therapie en mogelijkheid de DVD (in duits en frans) te bestellen

· http://fasten.tv/fr/vortraege/gilman : voordracht van Sylvie Gilman, de filmmaakster, over vasten (21 minuten); website in frans, met uitgebreide tekst. video ook duits of engels nagesynchroniseerd.

· https://www.youtube.com/watch?v=sNdWCZWpjxU de trailer, met engelse voice over: The science of fasting

De film wordt opnieuw uitgezonden op ARTE (de):
Do, 18.02. um 8:55 Uhr
So, 21.02. um 7:05 Uhr

En dan nog: 'Fazit nach 21 Tagen Fastens | Entdeckung des Fastengeheimnisses' op YouTube

https://youtu.be/l6Nrf9Elb7k

rosje

Bericht door rosje » zo 14 feb 2016, 11:16

Hallo Kee,
Nee, ik ben niet ingeloot, wordt ook niet behandeld in het LUMC. Volgende maand start chemokuur en ik ben gewoon heel geïnteresseerd in dingen die ik zelf zou kunnen doen om beter door deze periode heen te komen. Uiteraard ga ik dit bespreken met mijn oncoloog.
groet,
Marja

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”