na genezing

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

voorbij

na genezing

Bericht door voorbij » do 11 feb 2016, 15:35

Ca. 5 jaar geleden is bij mij een kleine tumor verwijderd,waarna ik bestraald ben. Daarna is er een aantal keren een mammografie gemaakt. Nu wordt ik daar niet voor opgeroepen omdat ik genezen ben verklaard. Aan het bevolkingsonderzoek doe ik vanwege mijn leeftijd (76 jaar) niet meer mee.
Kan ik hierop vertrouwen of adviseert U mij (desnoods voor eigen rekening) regelmatig een mammografie te laten maken?

Dank U

Dees
Beheerder

Re: na genezing

Bericht door Dees » vr 12 feb 2016, 17:18

Hoi voorbij,
Na de 75 jaar is er inderdaad geen reden meer om zonder klachten elk jaar een mammografie te laten doen. Het nut van screening zonder klachten is sowieso omstreden.

Aan screening (dus zonder klachten onderzoek doen) zitten ook nadelen, namelijk dat er iets gevonden wordt dat niks is (vals-positief), dat er niks gevonden wordt terwijl er wel wat zit (vals-negatief), dat er iets gevonden wordt wat wel kanker is, maar wat nooit een gevaarlijke, dodelijke kanker geworden was (dat is overdiagnostiek, dat had je eigenlijk liever niet willen weten) of dat er kanker gevonden wordt, waarbij het niet uitgemaakt had als het veel later gevonden was (dan kost het je namelijk zorgeloze jaren).

Er is geen garantie dat je niet nog een keer borstkanker of iets anders kunt krijgen, maar als je naar de huisarts gaat als je iets afwijkends voelt, dan is dat het beste dat je kunt doen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”