noodzaak Alendroninezuur?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

ientjea

noodzaak Alendroninezuur?

Bericht door ientjea » do 11 feb 2016, 14:20

Is het nodig om al aan het begin van de hormoontherapie te starten met Alendroninezuur? Ik ben net gestart met Tamoxifen. 60 jaar, geen osteoporose in familie en dexascan was goed. Ik heb al allerlei lichamelijke klachten: pijn in spieren en gewrichten en neuropathie aan tenen, maar beweeg zoveel ik kan.
De oncoloog legde uit dat ik het nu moet gaan slikken om eventuele osteoporose te voorkomen als ik later aromastaseremmers moet slikken. Ik ben wel geonnen met kalktabletten + vit. D (slikte al jaren vit. D)
Ik zie er erg tegenop dit middel nu ook te moeten slikken ivm bijwerkingen.

alieba

Re: noodzaak Alendroninezuur?

Bericht door alieba » do 11 feb 2016, 17:20

Dag Ientjea.
Ik lees even mee, want ik ben ook net met tamoxifen begonnen. Bij mij is niks gecheckt: geen botscan gehad, alleen wat standaard bloedonderzoek. Ik heb ook niks gehoord over calcium dat ik erbij zou moeten nemen, of wat dan ook. Neuropathie heb ik wel, maar spieren en gewrichten werken goed. Vreemd dat er zo veel verschil zit in adviezen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 12 feb 2016, 14:05

Beste Ientjea en Alieba, er is zeker géén richtlijn die voorschrijft te starten met een botversterker (zoals alendronaat) als er geen sprake is van botontkalking.

Nu kan het wel zijn dat er naast een aromataseremmer preventief een botversterker wordt aangeraden. De inzichten daarover staan nog in de kinderschoenen.

Hier vind je het artikel in The Lancet.

Bij de groep postmenopausale vrouwen was er duidelijk een gunstig effect op terugkeer van ziekte, het krijgen van uitzaaiingen op afstand, het krijgen van botuitzaaiingen en sterfte tgv borstkanker.

Omdat er nog geen officieel advies over is, kan ik me wel voorstellen dat je oncoloog een voorschot neemt op de studies en toch graag ziet dat je een botversterker slikt.

Waarom zie je er precies tegenop?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

ientjea

Bericht door ientjea » za 13 feb 2016, 15:40

Hallo Dees,
Bedankt voor je antwoord. Dat artikel is toch een Italiaans onderzoek? Dat haalde de oncoloog wel even aan, maar zei dat het niet overtuigend was.De uitleg om nu al te beginnen was zo krom, dat ik er niet aan begin, om de eenvoudige reden dat ik al genoeg klachten en pijnen heb en niet met nieuwe bijwerkingen geconfronteerd wil worden. 'lees de bijsluiter voor je begint", nou, liever niet.
Nu weet ik dat het geen officieel beleid is, kennelijk een UMCG ding.
Zoals Alieba ook opmerkt, het is vreemd dat er zulke grote verschillen zijn per ziekenhuis.
Groeten van Ina

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 13 feb 2016, 21:45

Nee, het is onderzoek van de Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group (EBCTCG). Volgens mij zit het in Engeland. Als het niet goed voelt, kan ik me voorstellen dat je niet start. Aan de andere kant, misschien heb je helemaal geen bijwerkingen en als je botuitzaaiingen kunt voorkomen, kan dat ook een overweging zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

ientjea

Bericht door ientjea » vr 19 feb 2016, 15:10

Dank je wel, Dees!
Vriendelijke groet,
Ina

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 23 feb 2016, 21:55

Ik vond nog een interview over botversterkers na borstkanker. We weten het dus nog niet.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”