Darmproblemen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Kee

Darmproblemen

Bericht door Kee » ma 08 feb 2016, 06:35

Beste Dees, of ander teamlid, In mijn 2e kuur (AC) ben ik op de EHBO beland met koorts en 0.5 witte bloedlichaampjes. Twee antibiotica-kuren zorgden daarna voor totaal ontregelde darmen die toen de 3e AC kuur werd toegediend nog helemaal van streek waren. Ik kreeg ditmaal ook een Longuex (Naulasta) injectie en Emend. Nu heb ik al 6 dagen vreselijke buikkrampen tijdens landurige toiletbezoeken waarbij alle bloed lijkt weg te trekken uit mijn ledematen en t koudzweet uitbreekt. Ik hou me aan heel streng dieet regime van alleen roeryoghurt, geroosterd witbrood, magere kippensoep en slik ook probiotica. De ontlasting wordt geleidelijk een beetje vaster maar de krampen en t idee dat ik steeds opnieuw mijn darmwand uitscheidt duurt maar voort. Mijn vraag is of iemand dit herkent en vooral....komt dit nu door de AC, of de Longuex, of de Emend of toch vooral door de AC op al zieke darmen. Maar vooral...wat kan ik doen om ze te helpen herstellen?

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4737
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Darmproblemen

Bericht door Dees » ma 08 feb 2016, 20:25

Jéétje, Kee, wat ontzettend heftig. Ik denk dat het door de chemo komt en/of door de antibiotica. Het doet me erg aan een allergische reactie denken of aan de ziekte van Crohn/colitis ulcerosa. Mij lijkt dat je zo niet door kunt gaan. Weet je oncoloog hoe heftig je hierop reageert? Is er een andere vorm van chemotherapie te geven?

Ik wens je heel veel sterkte !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Willemien

Re: Darmproblemen

Bericht door Willemien » di 09 feb 2016, 08:40

Hallo Kee,
Mijn reactie was gelijk aan wat Dees schrijft. Mijn oog viel meteen op de probiotica. Tijdens mijn chemo behandelingen heb ik begrepen dat je erg voorzichtig moet zijn met probiotica. Het zijn per slot toch bacteriën. Weliswaar goede bacteriën, maar tijdens chemokuren kan je lijf toch heel anders reageren op die bacteriën en kun je er klachten van krijgen. Je weet het niet, maar wat wel duidelijk is, is dat het nu niet goed gaat. Ik vind het zo sneu voor je. Zelf heb ik niet zulke heftige reacties gehad, maar het gevoel dat ik mijn lijf niet meer begreep is herkenbaar. Ik had echt het gevoel alsof ik op visite was in een ander lijf. Hoop zo voor je dat er gauw een oplossing komt.
groet, Willemien

Kee

Re: Darmproblemen

Bericht door Kee » wo 10 feb 2016, 19:52

Beste Dees, mijn oncoloog liet weten - zonder me gezien of gesproken te hebben - dat het een buikvirus was. Wat mij minder waarschijnlijk lijkt want ik had geen waterdunne diarree en ook mijn maag heeft helemaal niet meegedaan. Denk je dan niet toch dat het de combinatie antibiotica en chemo is geweest? Want de eerste 2 chemo's had ik geen buikklachten tot aan de antibiotica en daarna wel, maar eerst zonder kramp. Die krampen kwamen toen kuur 3 er bij kwam. Ik blijf doorzoeken want als de 4e kuur ook zo loopt dan trek ik dat niet, al ben ik dan nu 'in ene' op mijn streefgewicht ;-) ? Beste Willemijn, met de probiotica ben ik pas begonnen toen de krampen over hun hoogtepunt waren, dus daar ligt de oorzaak ook waarschijnlijk niet. Hartelijk dank aan jullie beiden voor jullie meedenken en de goede wensen. met vriendelijke groet, Kee

Gast

Re: Darmproblemen

Bericht door Gast » za 13 feb 2016, 09:23

hallo

Ik had hier ook last van en dit hielp bij mij

Bij een verzwakt immuunsysteem en zwakke darmflora zitten er bijna altijd lekken in de slijmvliezen van de darmen (en andere slijmvliezen, vandaar jeuk en andere reacties ). Alleen veranderen van voeding (ben je van het vlees af? ) en probiotica is dan echt niet voldoende. Je zult de lekkages moeten dichten.

Dit kan met glutamine, dit is een aminozuur wat binnen enkele weken de slijmvliezen volledig hersteld. Daarna begin je pas met de probiotica, het heeft anders geen zin, de probiotica lekt gewoon de darmen uit evenals andere voedingsstoffen. ik had hem van bonusan de poeder
succes

Kee

Re: Darmproblemen

Bericht door Kee » zo 14 feb 2016, 01:06

Dank, gast, voor tip. mvg Kee

Elizabeth

Re: Darmproblemen

Bericht door Elizabeth » zo 14 feb 2016, 13:16

Wees voorzichtig met glutaminesupplement. Het kan wel, maar dan alleen een kórte periode.
Als je het lang inneemt krijg je misschien te maken met de bijwerkingen.
Gewoon gezond en gevarieerde voeding nemen die glutamine bevat:o.a. eieren, koolsoorten, peterselie, bietjes, peulen. 'Glutamine in voeding' googlen en je vindt gezonde tips
Mijn darmen en nieren heb ik zo tijdens de chemo/ en nu tijdens herceptin injecties ondersteund.

Hier info betreffende glutaminesupplementen. Zie maar of je er wat mee kunt.(Hoop dat ik niet opdringerig / betweterig ben geweest door te reageren..)
Tot begin 21e eeuw dachten artsen dat het toedienen van glutamine zonder gevaar was. Dat blijkt niet zo te zijn. In 2013 werd een onderzoek gepubliceerd waaruit diverse ernstige bijwerkingen naar voren kwamen. Glutamine die wordt gebruikt om mensen mee te supplementeren blijkt de groei van een tumor te kunnen aanwakkeren. Dat is de meest ernstigste bijwerking. Andere gerapporteerde bijwerkingen zijn:
* Glutamine kan opname van aminozuren in darmen en nieren verstoren.
* De aanmaak van lichaamseigen glutamine wordt verstoord door het supplementeren van glutamine.
* Glutaminesuppletie blijkt een natuurlijk detoxificatieproces in het lichaam te verstoren.
* Het lichaam blijkt door glutaminesuppletie minder van de aminozuren valine, leucine, isoleucine, glycine, threonine, serine en proline op te slaan.
* Het plotseling ophouden met glutaminesuppletie kan een glutaminetekort in het lichaam veroorzaken. Met andere woorden: het lichaam maakt zelf niet meer genoeg glutamine aan na suppletie

Kee

Re: Darmproblemen

Bericht door Kee » vr 19 feb 2016, 08:09

Beste Elizabeth, je reactie vind ik noch opdringerig, noch betweterig, maar behulpzaam. Dank je wel. mvg Kee

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”