second opinion hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

loes

second opinion hormoontherapie

Bericht door loes » do 04 feb 2016, 09:12

Hallo Dees,

Ik heb de volgende vraag.

Aankomende zomer heb ik vijf jaar Tamoxifen en Lucrin gebruikt. Mijn oncoloog geeft aan dat ik deze zomer kan stoppen. Ik zelf heb bij hem aangegeven dat er momenteel ook 7 tot 10 jaar hormoontherapie wordt geadviseerd. Hier reageert hij niet echt op. Hij vindt in ieder geval dat ik gewoon kan stoppen. Waarom hij dat vindt, dat is mij niet echt helder.

Ik vraag me af, wat wijsheid is voor mij (ik ben nu 39 jaar, en had bij diagnose uitzaaiingen in 4 lymfeklieren, de tumor was hormoongevoelig en ik heb het hele ratte plan aan behandelingen gehad, inclusief bestraling en Herceptin). Ik vraag me vooral af of nog 2 jaar Tamoxifen mij meer overlevingskans geeft. Graag zou ik dus een second opinion aanvragen in het AVL, Ik heb daar in het verleden ook een second opinion gesprek gehad met dokter Sabine Linn.

Nu vraag ik me af, mag ik voor deze vraag over het wel of niet verlengen van de hormoontherapie, een second opinion aanvragen, of moet ik het doen met het advies van mijn eigen oncoloog. En is mijn oncoloog verplicht een verwijsbrief te geven voor de second opinion, of mag hij ook zeggen dat hij het in deze situatie niet noodzakelijk vindt.

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

Groeten Loes

Dees
Beheerder

Re: second opinion hormoontherapie

Bericht door Dees » do 04 feb 2016, 14:55

Hoi Loes, ten eerste, je mag altijd een second opinion vragen. Je oncoloog is niet verplicht om je de verwijsbrief te geven, maar vaak wil de huisarts ook nog wel helpen, als de oncoloog dwars ligt.

Met betrekking tot je vraag over hormoontherapie lijkt me dat je er gewoon met je oncoloog over moet kunnen praten. Gedeelde besluitvorming noemen ze dat :smile: . Er zitten voordelen en nadelen aan en daar moet je het gewoon samen over kunnen hebben. Staat het beetje risicovermindering nog in verhouding met de nadelen?

Gezien je leeftijd en het aantal positieve okselklieren zou ik me overigens héél goed voor kunnen stellen dat je langer doorgaat, zeker als je het (relatief) goed verdraagt.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

loes

Re: second opinion hormoontherapie

Bericht door loes » ma 22 feb 2016, 21:13

Hoi Dees,

Nog bedankt voor je reactie en advies. Mijn huisarts heeft me doorverwezen voor een second opinion naar het AVL. Vandaag telefoon gehad van het AVL dat ik in maart daar terecht kan voor een second opinion gesprek. Het is dus gelukt en daar ben ik erg blij mee. Ik hecht waarde aan het advies vanuit het AVL over hoe nu verder met de hormonale therapie, om zo een wel overwogen keuze te kunnen maken.

Groeten Loes

Gesloten

Terug naar “Februari 2016”