Prognose berkenen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Prognose berkenen

Berichtdoor MienV » zo 20 dec 2015, 14:52

Goedemiddag,

Ik heb hier al een paar stukken gelezen over de prognose berekenen, ik ben zelf erg benieuwd.
Ik weet dat ik me er niet 100% aan vast mag houden maar onze oncoloog geeft geen prognose :(

Het gaat hier om mijn moeder, 60 jaar, triple negatieve borstkanker, tumor van 5 cm graad 2.
Uitslag petscan was goed. We zijn nu begonnen met chemo, 24 weken weken. Daarna borstbesparende operatie of eventueel amputatie. Dan 16 of 21 keer bestralen.
Het onderzoek om te kijken of ze eventueel gen draagster is loopt nog. Ze is wel nr 6 in onze familie met borstkanker.

Mensen zijn zo negatief als ze horen dat het om triple negatief gaat....

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven voor een eventuele berekening.

Liefs!
Laatst bijgewerkt door MienV op zo 20 dec 2015, 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.
MienV

Re: Prognose berkenen

Berichtdoor MienV » zo 20 dec 2015, 14:55

Oja, ze heeft een ductaal carcinoom. Misschien is dat ook nog van belang?
MienV

Berichtdoor Dees » zo 20 dec 2015, 18:19

Hoi Mien, ik kan me voorstellen dat je iets wilt om je aan vast te houden. Heel goed dat genonderzoek opgestart is. Goed dat het ziekenhuis daar alert op was. Was je moeder in goede gezondheid op moment van diagnose? En had ze schone okselklieren, voor zover je dat kunt zeggen bij start van de chemo? En wat voor chemo krijgt ze?

Ik hoop dat ze achter dat genonderzoek een beetje spoed zetten. Ik kan me voorstellen dat het de keuze voor de operatie beinvloedt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor MienV » ma 21 dec 2015, 15:06

Hoi Dees,

Ze was zeker in goede gezondheid op het moment van de diagnose. Ze krijgt nu AC chemo in combinatie met nog een chemo, zou ik na moeten vragen.
Het is om de 3 weken, 2 kuren, 12 weken lang. Daarna krijgt ze 12 weken iedere week een kuur, volgens mij TAC.
Klieren leken schoon op echo en MRI.

Heb je de exacte chemo nodig voor eventueel een berekening?
Dan vraag ik als ze thuis is of ze dat even na wilt kijken.

Dank voor je reactie alvast!

Groetjes Mien
MienV

Berichtdoor MienV » ma 21 dec 2015, 18:03

Ik weet de chemo, 4 x AC en 12 x paclitaxel. Kan je nav de gegevens een berekening maken?

groetjes Mien
MienV

Berichtdoor Dees » di 22 dec 2015, 22:07

Hoi Mien, normaal gesproken zou ik Adjuvant Online invullen, maar dat programma is tot half januari niet beschikbaar.

Ik heb Predict Plus ingevuld. Predict Plus geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niet voor een individu. Als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Afbeelding

Met een tumor van 5 cm graad 2 zou met alleen operatie/bestraling van de vrouwen van de leeftijd van je moeder en de kenmerken van de tumor na 10 jaar nog 61% in leven zijn. 26% is overleden. Dat is niet alleen aan borstkanker, hoor, maar met het ouder worden, wordt het risico om te overlijden steeds groter. Logisch, maar ik wil het toch maar even gezegd hebben.

Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 12,8% extra in leven. Dus chemo vergroot de overlevingskansen. Met chemo is na 10 jaar nog zo'n 73,8% in leven.

Kanttekening (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden. Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapie├źn ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.

De groep triple negatieve tumoren is een verzamelnaam voor allerlei soorten borstkanker die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze niet hormoongevoelig zijn en geen HER2Neu-overexpressie hebben. In die groep heb je subgroepen die het heel goed doen en subgroepen die het helemaal niet goed doen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor MienV » di 22 dec 2015, 22:34

Hoi Dees,

Bedankt voor je reactie ! Ik ben er erg blij mee, ik vind het nog best positief.
Als ik de verhalen op internet lees, wordt ik minder positief.

Je hebt het over subgroepen, wanneer weet je welke subgroep je hebt?
Is dat na de operatie, of zouden we dat al aan de oncoloog kunnen vragen in het volgende gesprek?

Nogmaals dank voor je tijd!

Groetjes Mien
MienV

Berichtdoor Dees » di 22 dec 2015, 23:15

Hoi MienV,
Nee, daar is nu niks meer over te zeggen. Er worden steeds nieuwe kenmerken gevonden die iets zouden kunnen zeggen over de prognose. Nu heb je er niks aan. Ik hoop dat de mazzel aan jullie kant staat.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor MienV » do 24 dec 2015, 09:57

Dank je wel voor je genomen moeite!

Ik wens je fijne feestdagen.

Groetjes Mien
MienV

Keer terug naar December 2015