Hoi Mien, normaal gesproken zou ik Adjuvant Online invullen, maar dat programma is tot half januari niet beschikbaar.
Ik heb Predict Plus ingevuld. Predict Plus geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niet voor een individu. Als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.
Met een tumor van 5 cm graad 2 zou met alleen operatie/bestraling van de vrouwen van de leeftijd van je moeder en de kenmerken van de tumor na 10 jaar nog 61% in leven zijn. 26% is overleden. Dat is niet alleen aan borstkanker, hoor, maar met het ouder worden, wordt het risico om te overlijden steeds groter. Logisch, maar ik wil het toch maar even gezegd hebben.
Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 12,8% extra in leven. Dus chemo vergroot de overlevingskansen. Met chemo is na 10 jaar nog zo'n 73,8% in leven.
Kanttekening (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden. Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapieën ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.
De groep triple negatieve tumoren is een verzamelnaam voor allerlei soorten borstkanker die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat ze niet hormoongevoelig zijn en geen HER2Neu-overexpressie hebben. In die groep heb je subgroepen die het heel goed doen en subgroepen die het helemaal niet goed doen.
Kun je hier iets mee?