Tumormarkertest

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tumormarkertest

Berichtdoor Hannah » vr 18 dec 2015, 20:14

Hoi Dees, bij mij zijn de tumormarkers mooi laag gemeten kort geleden. Ik had duidelijk klachten op een paar plekken waar de uitzaaiingen zitten, en nog wat andere klachten ook en het was al bijna vier maanden geleden dus vroeg ik de test aan omdat ik onzeker werd of het medicijn nog wel werkte.
--Vraag 1: hoe betrouwbaar is de Ca. 15.3 test? Heeft het zin om er nog een keer op te prikken en over hoeveel tijd dan?
--Vraag 2: mn calciumgehalte in mn bloed is verhoogd en mn APD-kuren gaan van elke 6 weken naar elke 4 weken. Balen. Ik vermijd kalkrijk voedsel nu maar en laat de vitamine d3 ook maar staan. Wanneer kan er weer naar calcium geprikt worden en
--Vraag 3: kan het zijn dat het calcium is vanwege de botafbraak door de tumoren? Dat dat de tumoren toch stiekem doorgroeien, ondanks de tumormarkermeting die wat anders laat zien?
Om één of andere reden ben ik deze keer twijfelachtig over de uitslag.

Goeds,
Hannah
Hannah

Re: Tumormarkertest

Berichtdoor Dees » vr 18 dec 2015, 20:31

Hoi Hannah, ik weet er te weinig van. Ik dacht dat tumormarkers betrouwbaar zijn bij uitgezaaide borstkanker áls bewezen is dat ze iets doen. Soms zie je uitgezaaide borstkanker namelijk helemaal niet terug in de tumormarkers. Als Ca 15.3 eerder bij je reageerde, dan kan ik me niet voorstellen dat ie dat nu niet zou doen.

Ik lees in de richtlijn Hypercalciëmie:

Bij patiënten met een mammacarcinoom met botmetastasen kan hypercalciëmie optreden in het kader van de zgn. ‘tumor flare'. Hierbij is er sprake van een toename van pijnklachten en/of hypercalciëmie binnen enkele weken na het starten van hormonale therapie. Dit is meestal een uiting van een positieve reactie op de behandeling.

Ik ben bang dat ik je niet veel verder kan helpen...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Tumormarkertest

Berichtdoor Hannah » za 19 dec 2015, 22:40

Ha Dees, nou ja dan voeg ik deze vragen toe aan mn lijstje...en eerst maar even freewheelen tot het nieuwe jaar. Het idee dat als de tumormarkers eerst altijd wèl reageerden(wat iid het geval was) dat ze dat nu dan ook wel zullen doen, vind ik wel een goeie. Soms gaat e.e.a ook met je op de loop voor je het zelf in de gaten hebt.

al het goede, en dank voor het meedenken.

Hannah
Hannah

Keer terug naar December 2015