Bestralings pneumonie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bestralings pneumonie

Berichtdoor lia » wo 16 dec 2015, 23:02

Eerst borstsparende operatie 26/3 (tumor 1.6cm Gr II, sentinel met micrometastase en tweede ontstoken klier, die schoon was), daarna 9x weekelijks taxol, dan 3x driewekelijks AC. Daarna 33sessies bestralingen, borst+ klieren oksel +klieren achter sleutelbeen (laatste was op 28/10). Tijdens en na de bestraling had ik geregeld last van een droge hoest, kortademingheid en pijn in de rug (voelt aan of je huid verbrand is, maar is helemaal niet rood)6 weken later werd dit nog erger. Er werd op aanraden van de oncoloog een ct-scan gemaakt.Hierop zag men letsels aan de longtop, zou door bestraling komen. Er werd me een week antibiotica en een hoestsiroop voorgeschreven,maar omdat dit geen verandering bracht, ben ik op aanraden van mijn radiotherapeut bij een longarts geweest. Na nog een radiografie van de longen en enkele longtests,schrijft de longarts mij 1 maand cortisonen (medrol) voor ; de eerste 2 weken 32mg/dag, de volgende 2 weken 16mg /dag.
Weer die cortisonen...pfff
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind dit alles weer effe ingrijpend....voelde me zo goed de laatste tijd....weer een domper.
Gaan mijn longen genezen, wordt het niet chronisch..???.waarschijnlijk niet volgens de arts.
lia

Re: Bestralings pneumonie

Berichtdoor Dees » do 17 dec 2015, 14:02

Hoi Lia, wat ontzettend vervelend. Voor het beantwoorden, heb ik een longarts gevraagd mee te lezen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor lia » do 17 dec 2015, 16:34

Hoi Dees,
Bedank weeral hoor! Jij bent toch echt wel superfantastisch .
Dit forum is werkelijk een steun en toeverlaat voor lotgenootjes.
Groetjes, Lia
lia

Berichtdoor Anna56 » do 17 dec 2015, 17:59

Hoi Lia,
Ik had ook een bestralingslongontsteking en heb daarvoor vier maanden prednison geslikt. Dat hielp heel goed, heb heel langzaam afgebouwd en mijn klachten komen gelukkig niet terug. Zonder medicatie kunnen je klachten verergeren en de ontsteking is slecht voor je longen. Ik voelde me heel goed met de prednison en had veel energie, maar iedereen reageert anders.
Ik verzet me niet meer tegen medicatie of behandeling die ik nodig heb, dat kost minder psychische energie.
Sterkte, ik hoop dat je er snel vanaf bent!
Anna56

Berichtdoor lia » do 17 dec 2015, 21:14

Bedankt Anna voor je reactie. Vanmorgen ben ik met medrol gestart en ja vanaf de eerste dag...heel veel energie, dat is het voordeel van die medicatie.
Nu maar hopen dat mijn lichaam erop reageert zoals bij jou het geval is.

Groetjes
lia

Keer terug naar December 2015