Lange vliegreizen en tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lange vliegreizen en tamoxifen

Berichtdoor Anoniempje » za 12 dec 2015, 04:14

Hoi,

Een paar weken geleden zag ik mijn chirurg, alles was goed, en we liepen samen naar de deur van zijn kantoor en toen zei hij dat als ik lange vliegreizen ging maken, dat ik dan zou moeten stoppen met Tamoxifen 10 dagen voor de vliegreis heen en 10 dagen voor vliegreis terug. Dit omdat met tamoxifen er groter risico voor bloedpropje of zoiets.

Nou is het voor mij vervelend om lange vliegreizen te vermijden aangezien mijn ouders 20 uur vliegen van mijn vandaan wonen.

Maar ik ben ook bang om te stoppen met tamoxifen. Ik las laatst ergens (geen idee waar) dat sommige hormoongevoelige kankercellen pas sterven als ze heeeeel lang geen hormonen meer krijgen.

Ik ga in februari naar mijn oncoloog voor de routine controle en ga het dan allemaal een navragen. In de tussentijd zou ik jullie graag willen vragen:
1. Hoe werkt hormoon therapie eigenlijk? Zorgt het dat kankercellen mogelijk sterven? Of zorgt het dat het langer duurt voordat je uitzaaiingen krijgt? Of allebei?
2. Wat is bekend over tamoxifen en vliegreizen en wat zouden jullie zelf doen, slikken of stoppen?

Groetjes,
Anoniempje
Anoniempje

Re: Lange vliegreizen en tamoxifen

Berichtdoor Dees » za 12 dec 2015, 12:58

Hoi anoniempje, persoonlijk vind ik de opmerking van je chirurg overdreven. Ik heb deze waarschuwing nog nooit gehoord en nooit gelezen. Natuurlijk is er altijd risico op trombose bij lange vliegreizen, maar ik zou zeggen, draag speciale kousen, beweeg regelmatig (even een wandelingetje naar het toilet) en wiebel met je voeten.

Tamoxifen gaat op mogelijk achtergebleven kankercellen zitten en verhindert daarmee de weg voor oestrogeen, wat voor een hormoongevoelige kankercel de prikkel kan zijn om te gaan vermenigvuldigen. Op die manier wordt de kans op uitzaaiingen op afstand kleiner. Of 10 dagen veilig stoppen kan, is nooit onderzocht.

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar December 2015