Relatie mastopathie en borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Relatie mastopathie en borstkanker

Berichtdoor Niekol » do 10 dec 2015, 13:47

Hallo,
Ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik een borstamputatie gehad ivm DCIS3. Ik ben familiair belast (daar heb ik al eerder over gepost)
Nu bleek bij de afgelopen controle dat mijn andere borst vol zit met cystes. Mastopathie.
Volgens de radioloog was dit geheel onschuldig. Toch ben ik er niet gerust op.
Is hier meer bekend over de relatie tussen mastopathie en bk?
En zou eventuele bk wel te zien zijn wanneer alles vol cystes zit?
(Ik vraag het uiteraard uit bezorgdheid, maar ook omdat ik dit wil meenemen in míjn besluit of ik eventueel voor een preventieve amputatie wil gaan)
Kleine toevoeging. Ik heb nu elke maand 2 weken lang een pijnlijke borst. En elke keer heb ik er toch weer hele nare gedachtes bij.
Groetjes
Niekol
Niekol

Re: Relatie mastopathie en borstkanker

Berichtdoor Hannah » do 10 dec 2015, 20:01

Ha Niekol, ik had ook mastopathie. Heel pijnlijk, veel knobbels waarvan ik ik niet wist of het nou kwaadaardig was of niet. Na een tijd bleek er wel óók kanker bij te zitten en er volgde amputatie etc. Die overwoog ik al vanwege de pijn. Wat dat aangaat was de amputatie een enorme pijnverlichting. Het zijn twee verschillende dingen, borstkanker en mastopathie maar gezien je voorgeschiedenis zou ik inderdaad zéér allert blijven. Beter er vroeg bij dan te laat(zoals ik). Sterkte ermee!
Hannah

Berichtdoor Niekol » do 10 dec 2015, 20:52

Dank je voor je antwoord, Hannah. Het bevestigt me eigenlijk nog meer dat ik een preventieve amputatie wil.
Dan ben ik inderdaad van de pijn af, risico op bk is vele malen kleiner. En dan heb ik ook weer twee dezelfde borsten. Niet het allerbelangrijkste. Maar het telt toch ook mee
Niekol

Berichtdoor Dees » do 10 dec 2015, 21:48

Hoi Niekol, daar krijg je stress van he.

Mastopathie is geen kanker, het is een goedaardige aandoening. Maar bij een knobbeltje
in de borst denken veel mensen aan kanker. De angst voor het hebben van kanker
komt dan ook bij veel vrouwen met mastopathie voor. Hoewel er bij de meest voorkomende
vormen van mastopathie geen verhoogd risico op borstkanker is, kan een
vrouw met mastopathie wel, net als elke andere vrouw, borstkanker krijgen. Door de
mastopathie is de diagnose borstkanker moeilijker te stellen, omdat de afwijking moeilijker
te voelen, en op een röntgenfoto moeilijker te ontdekken is.

Bron: UMCG Mastopathie

Het geeft dus geen verhoogd risico op borstkanker, maar je hebt er wel stress van en het kan moeilijker te ontdekken zijn. Met je familiaire risico kan ik me voorstellen dat je geen risico's wilt nemen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sandra64benik » do 10 dec 2015, 23:43

Hoi Niekol,

Ik had ook last van mastopathie. Dit werd overigens naarmate ik meer naar de 50 ging wel wat minder erg. Omdat mijn moeder overleden is aan bk kreeg ik elke 2 jaar een mammografie. Heb toen ook weleens aan de radioloog gevraagd of je door de mastopathie eventuele kanker wel zou zien. Zij kon daar eigenlijk geen goed antwoord op geven en begreep m'n twijfels.
Ik was ook gewend om altijd hobbels, bobbels en schijven te voelen. Het platte schijfje dat een tumor van ongeveer 3cm bleek te zijn heb ik nooit als zodanig gevoeld en dus zeker niet herkend.
Ik bleek erfelijk belast (chek2) en heb geen moment getwijfeld en ook m'n gezonde borst laten amputeren. Daar was de mastopathie overigens niet leidend in. Meer het feit dat ik niet wilde afwachten of ik in m'n andere borst ook kanker zou krijgen (35-55%) en dan weer het hele circus door zou moeten. Geen mastopathie meer was een bijkomend voordeel.

Succes met het nemen van je beslissing.

Groet, Sandra
Sandra64benik

Berichtdoor Niekol » vr 11 dec 2015, 00:20

Sandra en Dees,
Dank jullie wel. Gewoon alleen al het begrip is zo veel waard! <3
Mensen in mijn omgeving zijn vooral geneigd om te zeggen dat ik positief moet denken. En dat het misschien allemaal wel meevalt. Maar zo werkt het in de pratijk niet altijd.
Ik ga komende week eens met mijn huisarts praten.
Niekol

Keer terug naar December 2015