Hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Team

Hormoontherapie

Bericht door Team » wo 01 jul 2015, 15:15

Via Persoonlijk bericht:
Mijn voorgeschiedenis:
Op 38j leeftijd IDA en DCIS 'ontdekt', na een aantal jaren ermee te hebben rondgelopen.
IDA unifocale tumor , matig gedifferentieerd invasief ca, grootste diameter 3cm, post snedevlak negatief, tumorvrije marge 2mm, lymfovasculaire invasie aanwezig
DCIS, weinig gedifferentieerd, diameter DCIS + IDA 4cm, posterieur snedevlak onzeker (1 -10mm)
commedo en cribriform groeipatroon
LCIS afwezig
ER + PR positief, quick-score 8/8

Sentinelprocedure positief (pas tijdens operatie ontdekt)
Okselklieren onderzochte klieren 11, Pos klieren 0, level I, II, III werden uitgeruimd. (nota, sentinelprocedure dag ervoor om 13u {eerste sentinel die kleurde was thv sleutelbeen} en 15u30 { sentinel van de oksel extra opgezocht}, operatie volgende dag om +/- 14u , vrij laat na de sentinelprocedure)
NPI 4.6
Ki 67 25%
HER 2 ; 1 + negatief
stadium pT2N1a

rechter borst; aantal cysten, letsel op MR te zien, maar op echo zijn er onvoldoende argumenten voor maligniteit. (nota, ondanks extra echografisch onderzoek ging men ervan uit dat er geen positieve sentinelklier zou zijn)
angiomyolipoom 7cm werd verwijderd na partiele nefrectomie
hemangioom lever
uterus intramurale 5 myomen + submuceus myoom graad 2
RX longen oke
hersenen en darmen niet afzonderlijk onderzocht.

Ondertussen heb ik ook weeral de tweede keer mijn regels. Ik stelde bij de huisarts voor om Lucrin op te starten, of als het niet anders kon met Zoladex. Maar dat vond ze geen goed idee, dat zou onvoldoende uithalen, ze stelde wel een koperspiraal voor????! Dat legt toch mijn eierstokken niet stil? Ik wil gewoon uitsluiten dat mijn eierstokken oestrogenen produceren. (de bijnieren daar kan ik niets aan doen, verder let ik erg op mijn gewicht owv oestrogeenproductie door vet). Soms vraag ik me af of ik het zelf niet goed doorheb, maar een spiraal lijkt mij helemaal niet nodig, stilleggen van de eierstokfunctie daarentegen is toch niet overbodig bij een ER/PR quick score van 8/8.

Het lijkt alsof ik steeds weer mijn eigen verdediging moet doen, maar gelukkig kan ik veel informatie van jullie site halen. Maar soms denk ik dat de artsen jullie site beter ook eens kunnen raadplegen. Of misschien zijn patiënten meer gebrand om alles van hun ziekten te weten.

Zal dus nog maar eens naar een andere arts gaan om mijn lucrin 'voorgeschreven te krijgen' Ik had nooit gedacht dat ik ervoor zou smeken om het te mogen hebben.

Dees
Beheerder

Re: Hormoontherapie

Bericht door Dees » wo 01 jul 2015, 15:26

Hoi,
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe lang geleden je diagnose was en wat voor hormoontherapie je geslikt hebt of slikt.

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn:
Bij premenopausale vrouwen is het advies, alleen Tamoxifen (dus zonder dat de eierstokken onderdrukt worden) of Tamoxifen plus Zoladex.
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012Als uitleg staat er ook:
Afbeelding

Een LHRH-agonist een een middel als Zoladex of Lucrin.

Sinds het San Antonio Breast Cancer Symposium van december 2014 is bij jonge vrouwen met hoog risico (dus onder de 35 jaar of met kenmerken die een hoog risico vermoeden) het advies om niet alleen tamoxifen te slikken maar om ook de eierstokken te onderdrukken.

Dat je huisarts een koperspiraal voorstelt, slaat nergens op. Dat gaat over anticonceptie. Misschien heeft ze niet begrepen dat je vraag niet over de anticonceptiepil ging of over hormoonsuppletie, maar over antihormonale therapie bij borstkanker.

Als ik jou was, zou ik teruggaan naar je oncoloog. Die heeft er (als het goed is) wel verstand van.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”