Hoe ontstaan uitzaaiingen?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Anneke78

Hoe ontstaan uitzaaiingen?

Bericht door Anneke78 » zo 31 mei 2015, 21:30

Ontstaan uitzaaiingen elders in je lichaam altijd alleen vanuit de oorspronkelijke tumor in je borst, via de lymfe of het bloed? Of kunnen uitzaaiingen ook ontstaan vanuit een lokaal recidief (bijvoorbeeld lymfeklier in de oksel) of zich uitbreiden vanuit uitzaaiingen die er misschien al zijn?

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het laatste ook mogelijk is, maar ik begon me ineens af te vragen of mijn gedachte wel klopt. Alvast bedankt!

Groetjes,
Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Re: Hoe ontstaan uitzaaiingen?

Bericht door Dees » zo 31 mei 2015, 21:57

Hoi Anneke78, nou, dat weten we niet precies, want we zijn er niet bij. We weten wel dat het bij de eerste tumor begint in de zin van dat daar gewone cellen aan het woekeren slaan. Het kan zijn dat er al cellen loslaten in een vroeg stadium en zich elders nestelen. Dat kunnen ook kankerstamcellen zijn. Die zijn, als ze in ruste zijn, ongevoelig voor behandeling. Hier kun je er meer over lezen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2015”