Levenslang hormoontherapie

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

JJ27

Levenslang hormoontherapie

Bericht door JJ27 » wo 28 jan 2015, 18:42

Ik stel een vraag puur uit interesse. Misschien een domme vraag, maar ik ben benieuwd waarom vrouwen met een hormoongevoelige tumor niet gewoon hun hele leven hormoontabletten moeten slikken. Als ik kijk naar mijn moeder heeft ze nooit bijwerkingen van de tamoxifen gehad en ook nu van de andere tabletten heeft ze geen last....of kan het op de lange duur toch schadelijke bijwerkingen hebben? Ik ben er overigens wel op de hoogte dat in sommige gevallen nu ipv 5 jr ook 7 jaar hormoontherapie gegeven wordt....maar waarom niet levenslang? Ik zou dan juist denken dat je goed beschermd bent de rest van je leven( garanties krijg je nooit natuurlijk)

Dees
Beheerder

Re: Levenslang hormoontherapie

Bericht door Dees » wo 28 jan 2015, 19:07

Hoi JJ27, de gedachte is verre van dom. Het is wel zo dat met de jaren het voordeel van slikken steeds kleiner wordt. De kans op uitzaaiingen wordt steeds kleiner. De kans op nadelen van hormoontherapie (bijvoorbeeld baarmoederkanker) wordt met de jaren groter. Het zal dus steeds een afweging zijn tussen de voordelen enerzijds en de nadelen anderzijds.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”