Ervaringen 20-25 jaar na chemo ?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Polle

Ervaringen 20-25 jaar na chemo ?

Bericht door Polle » vr 16 jan 2015, 18:29

23 jaar geleden heb ik een borstamputatie gehad en volledig okseltoilet.De lymfklieren waren " besmet" en ik heb toen gedurende 6 maanden chemo gehad. De tumor was hormoongevoelig en erg agressief, groeide supersnel.
Ik ben erg benieuwd of er ook vrouwen zijn die zo lang na de behandeling nog wat ervaren t.a.v. de chemo. Ik was ook meteen in de overgang. Althans ook de overgang meteen voorbij.
Ik was 39 jaar toen. Ik had indertijd het gevoel dat ik fysiek 15 jaar ouder was geworden. Inmiddels, 23 jaar verder, heb ik t gevoel dat ik nog steeds 15 jaar voor loop op
mijn leeftijdsgenoten. Wel last van osteoporose en nog wat fysieke ongemakken. Ik weet niet of e.e.a. met de chemo te maken heeft, ik ben alleen benieuwd of er zo meer zijn.
Overigens ben ik wel een grote bofkont dat ik er nog ben natuurlijk.

Dees
Beheerder

Re: Ervaringen 20-25 jaar na chemo ?

Bericht door Dees » vr 16 jan 2015, 22:08

Hoi Polle, wat súper dat je er nog bent inderdaad. Weet je toevallig welke chemo je gehad hebt? CMF? Cyclofosfamide, methotrexaat en fluorouracil (5-FU)?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Polle

Bericht door Polle » vr 16 jan 2015, 22:46

Ik heb echt geen idee.. de internist spoot het in een ader , en pillen erbij. Ik kreeg wel erg droge ogen, en uiteraard (?) misselijk, haaruitval enzo Maar ik heb echt geen idee. Indie tijd was men nog niet zo open.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 17 jan 2015, 14:52

Hoi Polle, als het goed is, staat het ergens in je dossier. Wat we over het algemeen weten van chemo na langere termijn, is dat het voor een hoger risico op een nieuwe vorm van kanker kan zorgen en dat het bijvoorbeeld schade geeft aan hart- en vaten. Maarja..... wat moet je ermee? Je kunt het toch niet echt veranderen, dus zonder klachten zou ik gewoon lekker doorleven.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Polle

Bericht door Polle » ma 19 jan 2015, 10:44

Nee er verandert daardoor niks,en ik leef ook lekker door.
Maar dat het schade aan hart-en vaten kan geven , dat is voor mij wel een eyeopener! Dat wist ik niet. Ik heb al verschillen keren een herseninfarct gehad, waarvoor geen oorzaak te vinden is. Mijn bloedvaten lijken niet in een goede conditie. Er wordt nu al jaren bij mij steeds onderzoek gedaan waar toch de infarcten vandaag kunnen komen. " slechte vaten" en " pech" wordt er dan gezegd en " ze" weten het niet.
Er wordt nooit een relatie gelegd, en het hoeft ook niet, maar als niemand die vraag ooit stelt, wordt er ook nooit aan gedacht....

Ik kan er goed mee leven, hoewel behoorlijk beperkt als gevolg van de herseninfarcten, maar zoals gezegd ben ik benieuwd of er meer zijn.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 19 jan 2015, 20:10

Hoi Polle, jeetje wat naar. Mij lijkt het helemaal niet vreemd dat de chemo je vaten aangetast heeft. Je zou eens kunnen kijken of je je oude dossier op kunt vragen. Daar staat het vast in. Er zijn vaak wel kosten verbonden aan een kopie van je dossier.

De ellende is inderdaad dat je er niks mee kunt. Als je die chemo niet had gehad, had je wellicht de borstkanker niet overleefd. Pfffff....... Heavy he?

Take care !!
Groeten, Dees

Polle

Bericht door Polle » za 24 jan 2015, 09:22

Dank je Dees. Voor mij geeft te wel rust, dat er een mogelijkheid is dat de chemo mijn vaten heeft aangetast. Ik heb gemerkt dat hier door neurologen helemaal geen aandacht aan wordt besteed.
De afgelopen 6 jaar is er steeds onderzoek gedaan naar een evt.oorzaak (kost ook veel geld...) zonder enkel resultaat.
Mijn vraag is beantwoord. Mochten er meer mensen zijn met vergelijkbare ervaringen dan zou ik t graag horen.

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”