wel of geen cold cap

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Hilli

wel of geen cold cap

Bericht door Hilli » vr 14 nov 2014, 11:51

Ik twijfel of ik tijdens mijn Chemo wel of geen cold cap zal gaan gebruiken.
Het meest belangrijke vind ik dat mij haar na alle kuren weer mooi en vol terug komt.
Ik krijg 3 FEC kuren en 3 Docetaxal kuren.

Zijn er vergelijkende resultaten bekend over het terugkeren van je haar na wel of geen gebruik van de cold cap.
Ik hoor het graag.
Dank alvast

nice

Re: wel of geen cold cap

Bericht door nice » vr 14 nov 2014, 15:37

doen hillie Ik heb 4 x ac gehad en 4 x t Bij de ac ging na twee keer toch flink haren uitvallen. Het haar zag er dood uit Toen besloot ik de haren af te knippen en pruik op. Voelde goed. Maar 1 x geen hoofdhuidkoeling en ik had last van hoofdpijn en concentratieproblemen.Dus besloot ik desondanks dat de haren nu heel vlug uitvielen door geen hoofdhuidkoeling toch bij de 4e chemo ac weer de koeling te gebruiken met een dun mutsje want met weinig haar is het natuurlijk wel meer afzien.. Alleen al voor mijn concentratie en hoofdpijn. Maar ook omdat ik weet dat de taxotere bij sommige zelfs blijvende kaalheid kan veroorzaken of heel dun haren terug krijngen. 3 tot 6 procent niet veel maar als je erbij hoort verschrikkelijk lijkt me. En bij de t doet de hoofdhuidkoeling het juist heel goed. Want tijdens de t chemo begon mijn haar weer terug te groeien. Ik had weer haren toen ik klaar was met de chemo en kon de pruik weer in de kast. En echt mijn haar is beter dan voor de chemo en ik gebruik ook al 3 maanden tamoxifen en mijn haar is nog steeds goed niks uitgevallen.Alleen mijn wenkbrauwen zijn dunner gebleven na de chemo maar die teken ik iets bij en de wimpers zijn nog niet wat ze eerst waren. Dus heb echt het idee dat chemo en vooral de t debet is aan dunner haren na het hele traject van chemo en hormoontherapie. En in tegenstelling oto lotgenootjes waar ik contact mee heb die geen koeling hebben gebruikt heb ik geen last van concentratieproblemen

dus ik zou het iedereen aanraden
succes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 14 nov 2014, 19:22

Hoi Hillie,
Stichting Geef Haar een Kans strijdt voor hoofdhuidcooling in Nederland en houdt resultaten bij.

Dit overzicht staat op hun site.
FEC:D is de kuur waar je naar moet kijken. Gedurende de kuren had 49% geen hoofdbedekking nodig.

Wat houdt je tegen om het te proberen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Klara

wel of geen cold cap

Bericht door Klara » za 15 nov 2014, 08:16

Hoi Hilli,
In 2009 kreeg ik dezelfde kuren als jij; de eerst 3 kuren heb ik de coldcap gebruikt. Na de 3e kuur was mijn haar zo dun geworden en de kleur eruit getrokken dat ik besloten heb te stoppen en alles te millimeteren. Dit is de laatste 3 kuren zo gebleven en daarna weer gaan groeien. Na 6 maanden kon ik weer zonder pruik. Mijn haar kwam dikker en voller terug dan ooit!
In 2012 heb ik dezelfde serie kuren gehad en besloten gelijk mijn haar kort te scheren en geen cap te gebruiken. Ook nu heb ik weer heel dik haar terug gekregen.
Ik zou net als Dees zeggen, probeer her gewoon en als je het niks vindt stop je er gewoon mee.
V.w.b. De concentratieproblemen; deze had ik in 2009 erger dan in 2012 dus bij mij kon ik geen verband ontdekken met de coldcap.
Succes met de behandelingen ,
Liefs Klara

nice

Bericht door nice » za 15 nov 2014, 15:00

ja ik weet niet of het door de coldcap kwam maar het verschil was bij mij wel op merkelijk maar ik zou altijd de cap opzetten alleen al voor de taxotere

Gesloten

Terug naar “November 2014”