oplossing droge slijmvliezen nav tamoxifen

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Kreeftmeisje

oplossing droge slijmvliezen nav tamoxifen

Bericht door Kreeftmeisje » wo 17 sep 2014, 20:11

Hallo Dees (of iemand anders)
Ik gebruik nu sinds twee jaar tamoxifen. Ben 58 en had twee jaar geleden borstkanker. In het begin weinig klachten van bijwerkingen maar inmiddels steeds meer. Valt nog mee als ik andere vrouwen lees, maar idd gewrichtsklachten in mijn handen vooral, opvliegers en slecht slapen maar waar ik het allermeest last van heb is droge slijmvliezen. Heb geen probleem met vrijen maar juist gewoon met de dagelijkse dingen zoals naar het toilet gaan, fietsen, zelfs de douchestraal is al pijnlijk rondom het gebied van mijn vagina. Smeer nu met bephanten maar vroeg me af of jullie iets weten wat ik beter kan gebruiken. Huid is erg dun en alles komt toch in je bloed terecht wat je smeert. Was gisteren voor controle bij de oncoloog en die had het over Replens, maar behalve dat dat vreselijk duur is zag ik, is dat toch weer om inwendig in te brengen en daar gaat het helemaal niet om. Heb ik duidelijk verteld maar ja... Hoor graag van je! Groetjes Petra

Dees
Beheerder

Re: oplossing droge slijmvliezen nav tamoxifen

Bericht door Dees » do 18 sep 2014, 11:15

Beste Petra, he wat ontzettend vervelend.

Heb je het al eens aan een arts laten zien? Het zou namelijk ook Lichen sclerosus kunnen zijn. Just checking.

Wat ik ooit van een sexuologe begreep is dat het aantal slijmlagen door tamoxifen vermindert en daardoor wordt de slijmlaag veel dunner en kwetsbaarder. De vraag is of dat verandert als je van tamoxifen zou switchen naar één van de aromataseremmers (zoals exemestane, anastrazole of letrozole).

Tijdens de presentatie ging het vooral over pijn bij het vrijen, maar haar tip was om te smeren met cetomacrogol (een soort vaseline), om de spieren en de slijmlagen soepel te houden. Ik weet het niet hoor, maar ik kan me voorstellen dat dat bij de andere slijmvliezen ook wel eens zou kunnen werken.

Sommige van de tips die op de site over Lichen sclerosus worden genoemd, zouden, denk ik, ook verlichting kunnen geven:
5.2 Verlichtende crèmes, olie, zalven, etc.
Onderstaande middelen zijn niet genezend, maar kunnen de symptomen iets verlichten.
Bij onderstaande middelen kan ik uit eigen ervaring putten:
• Zalf tegen luieruitslag; bv. Sudocrem (de zink in de zalf stimuleert genezing). Brengt rust bij jeuk en steken. Pas op met zalven met parfum.
• Zoete amandelolie, Jojoba olie of Tarwekiemolie (zonder parfum, zonder andere toevoegingen). Verzacht bij een ‘rauw’ gevoel.
• Olijfolie – gewone olijfolie die je in de keuken gebruikt, kan prima verlichting geven voor even. Vooral ook bij jeuk en het ‘rauwe’ gevoel.
• Vaseline – prettig als je een wondje hebt of de huid erg gevoelig is bij het plassen. De vaseline brengt een buffer aan zodat er geen vloeistoffen door kunnen. De vaseline wordt ook niet zo snel weggeveegd.
• Azijn: een watje bevochtigd met een heel klein beetje azijn heel licht tegen de huid houden waar de jeuk hevig is. Dit verlicht meteen.
5.3 (Zit-)baden
Als je geen bad hebt kun je een teiltje of bak nemen waarin je net in kan gaan zitten. Op deze manier heb je ook wat minder zout of kamille nodig.
• Baden met Epsom salt/bitterzout/tafelzout/maagzout. Werkt verlichtend bij jeuk en stekende pijn. Kan ook met Soda.
• Baden met Kamille thee
5.5 Wel doen en niet doen
• Gebruik geen talkpoeder (of andere dingen die de huid uitdrogen).
• Gebruik geen geparfumeerde producten.
• Gebruik geen vaginale douches, deodorants en sprays.
• Draag liefst katoenen ondergoed.
• Draag geen strakke broeken.
• Draag loszittend of geen ondergoed ’s nachts.
• Gebruik liever geen inlegkruisjes, maandverband, incontinentieverband (behalve dat deze vaak irriteren, beïnvloeden ze ook de effectiviteit van de behandelende crèmes en de werking van het verband wordt weer beïnvloed door het aanbrengen van de crème of zalf).
• Gebruik geen gekocht vochtig toiletpapier of baby-tissues.
• Draag zoveel mogelijk loszittende kleding.
Bron: Lichensclerosus.nl

Take care. Ik hoop dat het je er baat bij hebt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anna56

Bericht door Anna56 » do 18 sep 2014, 16:25

Hoi Petra, ik heb lichen sclerose en mijn gynaecoloog schreef mij behalve een medicinale creme ook Lanette Zalf FNA voor. Deze stijve zalf verdikt de bovenste laag van het slijmvlies. Ik moet hem elke dag smeren en doe het rijkelijk, het voelt heel fijn. Ik doe het ook vóór een vrijpartij, het beschermt en maakt beetje 'glibberiger' wat irritatie door de wrijving vermindert.
Je kunt de zalf ook bij de apotheek kopen, zonder recept.
Hoop dat je hier iets aan hebt!
Groetjes Anna

Anna56

Bericht door Anna56 » do 18 sep 2014, 17:11

Sorry, ik zie nu dat je juist met vrijen geen last hebt. Wat is goed lezen toch lastig ;)

kreftmeisje

Bericht door kreftmeisje » do 18 sep 2014, 21:14

Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ga inderdaad binnenkort naar de huisarts maar heb hier zeker iets aan.
Ga gewoon alles uitproberen en merk vanzelf wat het beste werkt. Nogmaals bedankt!

Grs, Petra

Gesloten

Terug naar “September 2014”