Neuropathie onomkeerbaar?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Claudia

Neuropathie onomkeerbaar?

Bericht door Claudia » za 13 sep 2014, 14:04

Hoi Dees e.a.,

Ik gebruik sinds december vorig jaar Tamoxifen en heb (gelukkig) geen chemo gehad. Sinds enkele maanden heb ik last van vreemde tintelingen in de onderbenen en voeten en heb pijnklachten als ik langere tijd loop of sta. Volgens mijn huisarts is het neuropathie. In principe kan ik er wel mee omgaan, in plaats van lopen fiets ik nu veel meer en langdurig staan probeer ik te voorkomen. Het is voor mij in ieder geval nog geen reden om met de Tamoxifen te stoppen of de oncoloog om andere medicijnen te vragen.
Wél vraag ik mij af of de klachten onomkeerbaar zijn, met andere woorden zijn de klachten blijvend als ik aan het einde van mijn behandeling stop met de Tamoxifen?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Dees
Beheerder

Re: Neuropathie onomkeerbaar?

Bericht door Dees » za 13 sep 2014, 17:08

Hoi Claudia,
Ik heb even gekeken in de bijsluiter van tamoxifen gekeken maar neuropathie zie ik daar niet. Wel Vaak kramp in de benen, maar dat is toch iets anders dan jij beschrijft. Je zou de bijwerkingen hier bij het Lareb kunnen melden.

Ik durf echt niet te zeggen of het weggaat als je stopt. Ik dénk van wel, maar durf het echt niet met zekerheid te zeggen....

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Claudia

Bericht door Claudia » zo 14 sep 2014, 09:30

Hoi Dees,

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb ook rond gekeken op internet en kom het als bijwerking van de Tamoxifen zo af en toe tegen. Ook bij Lareb staat er één melding, dus deze bijwerking is blijkbaar zeer zeldzaam. Ik zal bij Lareb een melding doen. Ook zal ik het bij mijn eerstvolgende controlebezoek in november met de arts bespreken. Wie weet wat die mij nog kan vertellen.

Krampen als bijwerking heb ik helaas ook. Daar slik ik nu magnesium voor en dat helpt redelijk goed.

Kittekat

Bericht door Kittekat » zo 14 sep 2014, 10:20

Hallo Claudia,

Heb je het bij beide benen even sterk? Als er verschil tussen de benen zit zou je ook aan een hernia kunnen denken. De neuroloog zei tegen mij dat mijn rug niet zo jong meer was als vroeger, kortom een beetje scheef gezakt en dat stulpt er af en toe een zenuwbundeltje naar buiten. Ik heb van de fysiotherapeute een paar eenvoudige oefeningen, die je staand en zittend kunt doen, gekregen die je overal kunt doen.
Ook slik ik magnesium en ook vitamine D, behalve voor de botjes heeft het ook een positieve werking op de spieren.
Ik slik ook Tamoxifen.
Sterkte, kittekat

Claudia

Bericht door Claudia » zo 14 sep 2014, 11:43

Hoi kittekat,

ik verwacht niet dat het een hernia is. Als ik lichtjes over mijn scheenbenen wrijf, heb ik tintelend doof gevoel op de wreef bij mijn tenen. Als ik loop is het alsof ik op watten in te kleine schoenen loop. Het gevoel is ook wat minder in mijn voeten. Als ik langer loop (langer dan zo'n 20 minuten) heb ik vervolgens een dag of 2 pijnlijke voeten en moet ik het lopen en staan echt beperken. Ik fiets daarom zoveel mogelijk en probeer het staan op recepties e.d. te voorkomen. Een hele dag winkelen met mijn dochters zit er helaas ook niet in. Ik kan echter wél gewoon werken (zittend beroep), mijn huishouden en de boodschappen doen. En ik ga gewoon meerdere kort shoppen met mijn dochters ipv een hele dag. Ik kan er dus best mee leven en heb het er ook best voor over als het voor een bepaalde tijd is (ik moet nog minimaal 4,5 jaar Tamoxifen slikken), maar het wordt wat anders als de 'schade' blijvend is.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Claudia

Shimaa

Bericht door Shimaa » ma 22 sep 2014, 11:00

Was ik, even gebruikernaam vergeten!

BCK

Bericht door BCK » do 25 sep 2014, 07:53

Beste Claudia,

Heb je misschien ook chemokuren gehad> Volgens mij is het eerder een bijwerking van docetaxel of een van zijn verwanten.
En wat ik ervan begrepen heb, is het helaas onomkeerbaar.

Claudia

Bericht door Claudia » do 25 sep 2014, 16:01

Hoi Shimaa,

Hartelijk dank voor de informatie, maar mijn klachten zijn echt anders dan Mortonse Neuralgie.

Hoi BCK,

Gelukkig heb ik geen chemo gehad, dus dat kan het niet zijn.

Morgen heb ik een afspraak bij de huisarts staan en zal ik het nog eens navragen.

In ieder geval beiden bedankt voor het meedenken.

Gesloten

Terug naar “September 2014”