Verhoogde leverwaarden Taxol/Herceptin

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

sannepanne

Verhoogde leverwaarden Taxol/Herceptin

Bericht door sannepanne » di 27 mei 2014, 08:20

Hallo.

Ik heb inmiddels 4xAC gehad en ben nu bezig met de Taxol en Herceptin.
Hiervan heb ik nu 3 kuren gehad en eigenlijk zonder veel problemen.
Afgelopen zondagnacht kreeg ik ineens koorts (38,5) (na 2 paracetamol zakte de koorts vrij snel) en ik moet al een geruime tijd erg veel hoesten.
Maandagmorgen moest ik toch voor de 4de kuur naar het ziekenhuis en heb dit meteen met de verpleegkundige besproken.
Met als gevolg een ochtend op de eerste hulp en allerlei onderzoeken gehad, met name gericht op de longen.
Hier kwam gelukkig niets bijzonders uit en met een extra pufje van de longarts komt het helemaal weer goed.
Uiteraard hebben ze mijn bloed uitgebreid gecontroleerd en nu waren mijn leverwaarden ineens erg gestegen. :(
Deze bleken zo hoog te zijn dat ik geen Taxol mocht hebben en alleen maar de herceptin.
Vrijdag moet ik extra bloedprikken om te kijken hoe de waarden dan zijn en of ik volgende week maandag de Taxol wel weer kan krijgen.

Nu heb ik de oncoloog zelf nog niet gesproken.
Wel de eerste hulp arts en de verpleegkundigen op de afdeling.
Nu kan eigenlijk niemand mij uitleggen waarom mijn leverwaarden ineens stijgen. Hun antwoord:"komt door de chemo."

Dit snap ik uiteraard, maar waarom doet de chemo dit en heeft dit gevolgen?
Ik hoop dat jullie mij hier een duidelijke uitleg over kunnen geven.

Al vast bedankt voor de moeite.

Dees
Beheerder

Re: Verhoogde leverwaarden Taxol/Herceptin

Bericht door Dees » di 27 mei 2014, 10:21

Beste Sannepanne, he wat schrikken zeg.

De reden waarom je tijdens chemo contact op moet nemen met het ziekenhuis, als je koorts krijgt (> 38,5 graden), is omdat chemo een flinke klap geeft aan gezonde cellen in je lichaam, waaronder ook de witte bloedcellen (leucocyten). Leucocyten zorgen voor je afweer. Als je weinig leucocyten hebt, ben je vatbaar voor infecties. In zeldzame gevallen kan dat lijden tot sepsis en overlijden.

Als je koorts krijgt tijdens chemo ten gevolge van een laag gehalte witte bloedcellen, wordt dat Febriele neutropenie genoemd. Het kán zijn dat er ergens een infectie gevonden wordt. Als dat zo is, krijg je antibiotica in de hoop die infectie te bestrijden. Vaak wordt er ook geen infectie gevonden, maar willen ze je wel graag in de gaten houden.

Chemo kan ook voor verstoring van allerlei andere functies zorgen, zoals de leverwaarden. Daar is geen andere verklaring voor te geven dan dat chemo gezonde cellen kapot maakt en dat er rommel in je bloed en urine komt door de chemo én door die kapotgemaakte gezonde cellen.

Je kunt niets anders doen dan afwachten. Het lichaam is sterk en gezonde cellen kunnen zich, in tegenstelling tot kankercellen, beter herstellen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Re: Verhoogde leverwaarden Taxol/Herceptin

Bericht door Gast » di 27 mei 2014, 10:56

Hallo Dees,

Ja hier kan ik wel wat mee.
Nu snap ik het antwoord ook,dat het gewoon door de chemo komt.
In het bloed waren de ontstekingswaarden ook iets verhoogd, maar gelukkig niet te hoog zodat ik aan de antibiotica moet.
Dat zal die ene dag koorts wel veroorzaakt hebben.

Zoals ik het nu zie, heb ik even een makkelijke week zo zonder Taxol.
Kan mijn lichaam mooi even bijkomen.

Op naar volgende week dan maar weer.

Bedankt voor je reactie.

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”