amputeren of bestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

anouschka

Re: amputeren of bestraling

Bericht door anouschka » wo 28 mei 2014, 07:38

Hi Dees,
Ik zal absoluut vragen om een mamaprint
Voel mij voor het eerst sinds de uitslag rustig, komt omdat ik weet dat de juiste beslissing is gemaakt
Ben heel blij dat de mama verpleegkundige a.s woensdag bij de uitslag aanwezig is, vooral omdat mijn oncoloog wil dat ik borst besparend ga doen en dat gaat dus niet door
Wat een drama's lees ik bij bestralingen zeg, dit kan ik nog voorkomen want er is nog een keuze.
Wil iedereen hier vast bedanken voor het delen van jullie verhalen en meldt mij maandag weer met de uitslag
Groetjes,
Anous :grin:

christel71

Bericht door christel71 » wo 28 mei 2014, 07:57

Hoi Anous,

ik stond 2 weken geleden voor dezelfde moeilijke beslissing. Omdat ik het echt niet nog steeds niet wist op de dag dat de operatie zou plaats vinden is er besloten de operatie een week uit te stellen. In die week heb ik een gesprek gehad met de oncoloog en uiteindelijk is er besloten om in eerste instantie een borstbesparende operatie te doen en daarna chemo. Dan heb ik nog best lang de tijd om te overwegen of ik toch alsnog een amputatie wil of misschien toch bestralen. Ik wil zelf geen bestraling om dezelfde redenen als die jij aangeeft. Het voordeel van eerst borstbesparend en daarna amputatie is dat ze dan bij de amputatie direct een reconstructie kunnen doen en dat zou niet mogelijk zijn als ik daar in eerste instantie voor gekozen zou hebben. Misschien is dit ook iets voor jou. Het belangrijkste is dat jij de operatie pas ingaat als je zeker bent van de zaak en antwoord hebt op alle vragen. Je hoeft je nergens schuldig over te voelen want het is ten slotte jouw lijf waar het over gaat. Zelf krijg ik vandaag de uitslag dus allemaal erg spannend. Succes met je beslissing en als je behoefte hebt om te kletsen laat je het hier maar even weten.

Veel liefs Christel

anouschka

Bericht door anouschka » wo 28 mei 2014, 14:49

Hi Dees,
Ik vind volgende week donderdag niet te vroeg, ik zal blij zijn als het gaat gebeuren
Het wachten is gewoon het ergste
Ik wil niet op de zaken voor uit lopen, maar stel dat ik a.s maandag te horen krijg dat het bultje in mijn rechter borst ook fout blijkt te zijn, dan wil ik die borst ook laten verwijderen
Ik heb daar gewoon een beter gevoel bij
Denk dat mijn oncoloog geheel gaat flippen want die is het al niet eens met het verwijderen van de linker borst
Is het mogelijk om dan beide borsten in één operatie weg te halen?
Maar we hopen op een goede uitslag
Groet,
Anous

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 28 mei 2014, 19:06

Hoi Anous, dat is zeker mogelijk. Ik hoop gewoon dat het géén kanker is.....

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

anouschka

Bericht door anouschka » vr 30 mei 2014, 11:47

Hi Christel,
Hoop dat je een goede uitslag hebt gekregen.
Dank ook voor je reactie, maar heb begrepen dat bij een lobulaire tumor chemo niet werkt, zal dus hormonen gaan worden
Ik ga echt voor borst(en) verwijdering zonder reconstructie, .
Groetjes
Anouschka

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 30 mei 2014, 20:47

anouschka schreef:heb begrepen dat bij een lobulaire tumor chemo niet werkt, zal dus hormonen gaan worden
Hoi Anouschka, er is wel wat discussie over geweest in hoeverre lobulaire borstkankers reageren op chemo, maar in de Nederlandse richtlijn geldt hetzelfde advies chemo en/of hormoontherapie op eenzelfde manier voor lobulaire en ductale borstkankers.

Dat is ook zo in de Amerikaanse NCCN-guidelines:
Afbeelding

Of je chemo krijgt wordt beoordeeld op leeftijd, grootte, graad, aantal positieve okselklieren en een aantal andere eigenschappen. Nu zeggen die eigenschappen al best veel, maar blijken tumoren onderling toch nog te verschillen. Tegenwoordig wordt er meer en meer naar genetische eigenschappen van de tumor zelf gekeken, zoals met de Mammaprint.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”