wel of geen chemotherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Annie01

wel of geen chemotherapie

Bericht door Annie01 » za 24 mei 2014, 16:57

Beste Dees,

Onlangs heeft mijn moeder de diagnose borstkanker gekregen. Zij heeft een borstbesparende operatie ondergaan en gaat binnenkort starten met de bestraling.

De tumor was een Triple negatief infiltrerend ductaal carcinoom van 1,1 cm, Bloom Richardson II, geen angioinvasie, kenmerken van T4 mammacarcinoom, snijvlakken schoon, Oestrogeen en Progesteron bepaling negatief, HER status negatief, schildwachtklier schoon.

Mijn moeder is 72 jaar en heeft een chemokuur aangeboden gekregen (4xAC, 12xPaclitaxel) omdat zij nog een zeer goede gezondheid heeft, fit is en geen andere ziektes heeft. Is het verstandig om deze kuur te doen? Kun je ons helpen bij deze moeilijke beslissing? Hoe zit het met de bijwerkingen voor ouderen? Mocht mijn moeder beslissen om deze kuur niet te doen heeft zij dan wel een eerlijke kans, maw is het dan niet zeker dat de ziekte terugkomt en dat er uitzaaiingen komen?

Is het zo dat het zeer zeldzaam is dat oudere vrouwen een triple negatieve tumor hebben? In dat geval zou ik nl. willen overwegen op het weefselonderzoek opnieuw te laten doen?

Veel dank alvast voor je antwoord.

MVRGR
Annie01

Dees
Beheerder

Re: wel of geen chemotherapie

Bericht door Dees » za 24 mei 2014, 20:31

Hoi Annie01, jeetje mina, heavy he..... Je schrijft dat er kenmerken waren van T4. Wat wordt daar precies mee bedoeld? Staat dat beschreven in het pathologisch rapport?

Triple negatief is redelijk zeldzaam op oudere leeftijd. Komt er meer borstkanker in haar familie voor? Zou ze BRCA-genmutatiedraagster kunnen zijn (wat dan meteen ook voor jou relevant is)?

Is er een Mammaprint gemaakt van het weefsel? Dat lijkt me heel raadzaam. Behalve dat je dan te horen krijgt of de tumor een hoog risico op uitzaaien op klein risico op uitzaaien geeft, wordt er ook nog een tweede keer naar het weefsel gekeken. Pathologiefouten komen regelmatig voor en dat maakt wel een wereld van verschil.

Van de graad 2 tumoren bij schone okselklieren heeft 60% laag risico (en dan verkleint de noodzaak voor chemo) en 40% hoog risico (en dan is er een reële indicatie voor chemo).

Afbeelding

Dit is informatie die je moet hebben voordat je verder kunt. In het AVL geven ze bij triple negatieve tumoren vaker een chemotherapie met platinum erin omdat dat de kans op succes vergroot.

Als dit het verhaal van mijn moeder was, zou ik voor een second opinion met haar naar het AVL gaan. Chemotherapie kan haar kansen verbeteren, maar het is óók rommel en kan haar kwaliteit van leven ook enorm aantasten, dus als je voor chemo gaat, zorg dan dat je zeker weet dat dat om de juiste redenen is.

Kun je hier iets mee?

Borstsparend plus bestraling, was dat een betere optie dan amputatie zonder bestraling? Een amputatie (met eventueel een directe reconstructie) was ook een mogelijkheid geweest. Dat kan overigens nog steeds.

Met betrekking tot de bestraling kunnen jullie nog de volgende vragen stellen:

Vragen die jullie aan de arts zouden kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan mijn moeder dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat mijn moeder lymfoedeem ontwikkelt of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
- Hoe groot is de kans dat ze op langere termijn elke dag hinder gaat ondervinden van de bestralingen?

Mijn ervaring is dat artsen de bijwerkingen van bestraling erg onderschatten. Het zou misschien fijn zijn als op bovenstaande vragen een schriftelijk antwoord komt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”