DCIS

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Team

DCIS

Bericht door Team » ma 19 mei 2014, 15:59

Via persoonlijk bericht
ik ben tijdens het bevolkingsonderzoek op 7 april 2014 eruit gehaald met vermoedden borstkanker malignitiet gr 5
in traject mamma poli etc... de hele mallemolen gedaan tot vorige week uitslag 2e biopt borst,en omdat er voorheen twijfel was tussen radioloog en pathaloog.
wacht nu na 6 weken bezig te zijn geweest nog op de uitslag axilair biopt en MRI.
vorige week gaf de chirurg aan dat het DCIS is melkgang graad 1 met kankercellen.
ik ben al met al veel te lang bezig, vandaag zou er een afspraak zijn over MRI en axilair biopt maar die is verplaats naar a.s donderdag omdat de uitslag niet binnen was.
ik wordt gek van het mezelf geruststellen en uitzoeken waar ik het best mee af ben.
ander zieknhuis ? ben nu in Catharina Eindhoven
wetenschappelijk onderzoek ? of borstamptatie? met direct re-constructie,ik heb een kleine cupmaat vlgs arts.
wat is jullie advies.wie heeft ervaring

Team

Re: DCIS

Bericht door Team » ma 19 mei 2014, 16:00

Hoi C, in tegenstelling tot wat je vermoedt is DCIS géén borstkanker en het wordt ook vaak geen borstkanker. Zeker graad 1 wordt een stuk minder vaak kanker dan graad 3. De gedachte dat je er zo snel mogelijk bij moet zijn, klopt niet. Zo snel gaat kanker niet. Als er wél échter kankercellen bij zitten, is het wel een iets ander verhaal, maar nog steeds heb je dan géén haast. Je hebt alle tijd om uit te zoeken wat goed voor je is. Een second opinion in een ander ziekenhuis kan helpen.

Op dit moment is er geen enkele reden om aan een wetenschappelijk onderzoek mee te willen doen. Ik kan ook geen studie bedenken waar je goed in zou passen (behalve de studie waarbij ze met DCIS niks doen en afwachten).

Of je kiest voor een borstamputatie en of dat dan met of zonder directe reconstructie is of voor borstsparend en of dat dan moet met bestraling of niet, is heel persoonlijk. Neem de tijd om de voor jou juiste keuze te maken, waar je later geen spijt van krijgt.

Team

Bericht door Team » ma 19 mei 2014, 16:01

dag D.
Ik werd gewoon ongerust omdat de chirurg zei in een kort gesprek vorige week bij uitslag 2e borstbiopt dat het kankercellen zijn dcis graad 1.
En het voorstadium kanker voorbij.

toen pas kwam er de MRI en het oksel biopt , afgelopen week heb ik ook om een mammaprint gevraagd, maar dat wordt pas besproken in het gesprek komende donderdag als de uitslag oksel biopt en MRI bekend zijn.
Ik wil eigenlijk geen amputatie, maar heb misschien geen keus, omdat deskundigen het beleid bepalen en de beste adviezen willen geven en ze al aangegeven heeft dat de 2 cm grote plek door de kleine cupmaat nauwelijks iets overhoud voor borstbesparend.
mogelijk dat een second opinion beter voor me is.
De afgelopen weken heb ik me zo sterk gehouden en de leiding genomen door een gesprek aan te gaan met de chirurg , ik ben wel 6 weken verder nu en de spanning wordt me bijna te veel omdat ik niet weet wat het beste is.

Team

Bericht door Team » ma 19 mei 2014, 16:02

Hoi C, mij lijkt dat je dan toch een second opinion moet vragen.

Als er niet borstsparend geopereerd kan worden, dan zou een borstamputatie (met directe reconstructie) een goede optie kunnen zijn. Een borstreconstructie kan met een inwendige prothese, maar ook met weefsel van je buik. Directe reconstructies zijn het allermooist.

Ik help je graag denken en de meiden die met mij deze site gemaakt hebben ook.

Ik snap heel goed dat het je nu aanvliegt. Het is wel zo dat artsen deskundig zijn, maar het is jouw lijf. Zij kunnen nooit bepalen wat voor jou belangrijk is.

Take care !

Team

Bericht door Team » ma 19 mei 2014, 16:03

Dag D, dank je voor je antwoord.

Het vliegt me echt aan terwijl ik de afgelopen weken zo kranig ben geweest en de spanning heb absorbeerde en niet weg kon laten vloeien.Ik ben verpleegkundige en altijd een rustig en verstandig mens geweest, maar nu het om mij gaat is het toch heel anders en sta je er anders in.

Het is mijn lijf mijn leven en mijn borst, en angst is geen goed raadgever, dus ik hoop op een goed gesprek met shared dissicion, want dat is toch je recht als patient eerlijke en goede informatie, en als het kan samen de beslissing nemen, daar vecht ik ook voor.
Ik kies met hart en ziel voor gezond zijn, gezond blijven en gezond leven.

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”