4 jaar herceptin nu tumor in andere oksel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tweeling

4 jaar herceptin nu tumor in andere oksel

Bericht door Tweeling » vr 16 mei 2014, 10:11

Mijn tweeling zus heeft al 11 jaar borstkanker .
Met uitzaaingen in het hals gebied.
Gebruikt de afgelopen 4 jaar elke 3 weken herceptin
Nu tumor in andere oksel.
Uitzaaingen in het halsgebied niet meer te zien op de scan.
Kan dit uitzaaing zijn?

Dees
Beheerder

Re: 4 jaar herceptin nu tumor in andere oksel

Bericht door Dees » vr 16 mei 2014, 11:34

Hoi Tweeling, jeetje mina..... heftig.....
Ik moet zeggen dat ik nog niet eerder heb gehoord van een uitzaaiing in de andere oksel, maar.... omdat de kanker zo in het hoofdhalsgebied blijft hangen, zou het zomaar best kunnen. Was het een mastitis carcinomatosa oftewel Inflammatory Breastcancer, een vorm van borstkanker die zich presenteert als een ontsteking.

Wat bijzonder dat ze al zolang Herceptin krijgt. Er zijn op het gebied van Her2Neu-blokkade nog andere middelen, zoals lapatinib, T-DM1, pertuzumab. Met deze nieuwe middelen lopen verschillende studies, ook in Nederland.

Waar wordt ze behandeld?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Tweeling

Bericht door Tweeling » vr 16 mei 2014, 12:29

Dees schreef:Hoi Tweeling, jeetje mina..... heftig.....
Ik moet zeggen dat ik nog niet eerder heb gehoord van een uitzaaiing in de andere oksel, maar.... omdat de kanker zo in het hoofdhalsgebied blijft hangen, zou het zomaar best kunnen. Was het een mastitis carcinomatosa oftewel Inflammatory Breastcancer, een vorm van borstkanker die zich presenteert als een ontsteking.

Wat bijzonder dat ze al zolang Herceptin krijgt. Er zijn op het gebied van Her2Neu-blokkade nog andere middelen, zoals lapatinib, T-DM1, pertuzumab. Met deze nieuwe middelen lopen verschillende studies, ook in Nederland.

Waar wordt ze behandeld?
Ze wordt behandeld in Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht.
Ze hebben geen punctie gedaan . Ze hebben het gezien op de MRI.
Maandag heeft ze afspraak bij de chirurg.
De oncoloog heeft het over een operatie en bestralen.
Ik denk dat het ook nog een goedaardige tumor kan zijn.

tokkie

Bericht door tokkie » za 17 mei 2014, 08:55

Metastatic breast cancer to the contralateral axilla (CAM) is defined as stage IV disease. We postulate that CAM represents an extension of local-regional disease rather than distant metastasis and may have a better outcome. A single-institution, retrospective review of breast cancer cases from January 2005 and May 2011 was performed to identify cases with CAM. Eligibility for the study included unilateral primary breast cancer at presentation with synchronous/metachronous documented CAM without a documented primary invasive breast cancer within the contralateral breast by surgery or MRI. Clinicopathologic data was recorded for these patients (pts). Thirteen pts were identified. 12/13 (92%) pts presented with a locally advanced breast tumor or an ipsilateral in-breast recurrence. 10/13 (77%) pts had documented dermal involvement of tumor either at initial presentation or local recurrence. CAM occurred synchronously with the initial primary tumor (5 pts, 38%), concomitant with a local recurrence (5 pts, 38%), metachronously with the initial tumor (1 pt, 8%), and metachronously with a local recurrence (2 pts, 15%). Three patients had other distant disease at presentation. Of the other 10 pts, seven developed distant disease with a mean follow up of 3.6 years (range 0.3-7.6 years). Three pts have no evidence of disease at a mean follow up of 5.8 years (range 1.5-8.2). CAM may have different prognostic implications than other distant metastases and may occur through dermal lymphatic spread. Further study is warranted on the prognosis and management of these challenging and rare cases.
Bron: Pubmed

(moderator heeft er even een compleet topic van gemaakt)

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”