aromataseremmer beter dan tamoxifen bij invasief lobulair ca

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Saar

aromataseremmer beter dan tamoxifen bij invasief lobulair ca

Bericht door Saar » zo 11 mei 2014, 22:21

Bij mij (vrouw 52 jaar)is een invasief lobulair carcinoom van vierenenhalve cm. verwijderd middels een borstbesparende operatie.
Door bijkomende lichamelijke problemen is een chemokuur te riskant voor mij.
Momenteel word ik behandeld met tamoxifen.
Nu heb ik gelezen dat bij een invasief lobulair carcinoom een aromataseremmer voor betere resultaten zorgt dan tamoxifen, dus minder risico op recidief en hogere overlevingskansen.
Hebben jullie hier recente informatie over?
Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Dees
Beheerder

Re: aromataseremmer beter dan tamoxifen bij invasief lobulai

Bericht door Dees » ma 12 mei 2014, 10:53

Hoi Saar,
Goede beslissing, denk ik, om vanwege je gezondheid géén chemotherapie te doen maar hormoontherapie. De huidige Nederlandse richtlijn uit 2012 kent geen speciaal advies voor de hormoontherapie bij lobulaire tumoren.

Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

De Amerikaanse NCCN-richtlijn adviseert ook hetzelfde beleid voor ductale als lobulaire borstkankers.

Gezien je leeftijd verwacht ik dat je post-menopausaal bent, maar soms is dat nog niet of niet helemaal zo. Als je niet definitief door de overgang heen bent, is een aromataseremmer een contra-indicatie. Het kan namelijk je vruchtbaarheid aanjagen. In dat opzicht is starten met tamoxifen en dan na 2,5 jaar switchen naar een aromataseremmer het beste.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » ma 12 mei 2014, 21:57

Hallo Dees,

Hartelijk dank voor je snelle reactie!
De artikelen/onderzoeken die ik hier over had gevonden waren vrij recent.
Er wordt natuurlijk veel onderzoek gedaan en soms spreken onderzoeken elkaar ook weer tegen.
Soms heel verwarrend.
Je antwoord stelt me in elk geval gerust.

Groetjes,

Saar

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 13 mei 2014, 09:15

Hoi Saar, het is inderdaad heel lastig, want soms zijn onderzoeken gewoon echt niet goed en soms is er geen verschil maar wordt dat mooi verpakt. Ik baseer me graag op clubjes die er werk van hebben gemaakt om alle literatuur uit te pluizen, zowel die iets bevestigen als iets ontkennen. Daarom zijn richtlijnen toch wel heel verstandig.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”