Autorijden na borstbesparende operatie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Joy

Autorijden na borstbesparende operatie

Bericht door Joy » zo 11 mei 2014, 11:24

Morgen word ik geopereerd: een borstbesparende operatie met , zo mogelijk, verwijdering van de poortwachterklier.
Ik heb alles uitvoerig in het ziekenhuis doorgesproken, en kan staan achter deze keuze die ik zelf heb gemaakt, alles gehoord hebbende.

In principe mag ik morgenavond dan weer naar huis. Mijn broer of mijn schoonzusje komen me dan ophalen. Ik blijf dan ook 1 of 2 nachten bij hun logeren.

Maar ineens komt nu de vraag bij me op, die ik in het ziekenhuis helemaal niet heb gesteld, hoe lang na de operatie ik zelf weer zal kunnen en mogen autorijden?
Weet iemand van jullie dat?

Dees
Beheerder

Re: Autorijden na borstbesparende operatie

Bericht door Dees » zo 11 mei 2014, 12:41

Hoi Joy,
Ik ben geopereerd. Wanneer mag ik weer autorijden?
In de wet staat dat je ‘geen gevaar op de weg mag veroorzaken’. Dat betekent ook dat je niet mag rijden als je dit geestelijk of lichamelijk niet veilig kunt. Dit is een algemene norm. Dus je moet zelf inschatten of je redelijkerwijs weer veilig kunt autorijden. Sta je onder behandeling bij een arts? Volg dan zijn advies. Gebruik je medicijnen? Lees de bijsluiter.

Autorijden na operatie: ‘Maas in de wet’
Er is in de wet dus niets concreet geregeld over autorijden na een operatie, keizersnede of gebroken been. Terwijl dit soms niet verantwoord is. Alleen achteraf kan van geval tot geval ingeschat worden of iemand de norm geschonden heeft. Het Openbaar Ministerie (OM) spreekt van een ‘maas in de wet’, omdat automobilisten met een (tijdelijke) beperking zich nu niet verplicht hoeven te melden.
Bron: Allsecur

Ik weet het niet precies. Je hebt altijd twee dingen, wat is medisch verantwoord en hoe zit het met verantwoordelijkheid als je een auto-ongeluk krijgt. Vraag je het na en laat je het ons dan ook weten?

Succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Joy

Re: Autorijden na borstbesparende operatie

Bericht door Joy » di 13 mei 2014, 23:15

Van het ziekenhuis mag ik de eerste 24 uur niet autorijden. De rest is ter eigen beoordeling.

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”