vervoer naar ziekenhuis bij bestraling en chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

christel71

vervoer naar ziekenhuis bij bestraling en chemo

Bericht door christel71 » za 10 mei 2014, 20:44

Weet iemand of vervoer naar het ziekenhuis voor bestraling ook vergoed wordt door de zorgverzekering? Ik weet natuurlijk dat ik ze zelf even moet bellen. De vraag kwam echter nu in me op en misschien zijn er mensen die daar ervaring mee hebben. Mijn vriend heeft nl geen rijbewijs. Hoe wordt dat vaak geregeld?
ik hoor graag van mensen die hier ervaring mee hebben.
Groetjes Christel

Dees
Beheerder

Re: vervoer naar ziekenhuis bij bestraling en chemo

Bericht door Dees » za 10 mei 2014, 22:08

Hoi Christel71,
Taxi
Er zijn taxi’s die patiënten vervoeren naar afdeling Radiotherapie. De chauffeurs wachten meestal tot de patiënt klaar is met de bestraling. Of de taxi op u wacht hangt af van de vervoerder of de afspraak die u hierover maakt.

Vervoerskosten
De kosten van eigen vervoer, openbaar vervoer of taxi’s worden tijdens de behandelingen (gedeeltelijk) vergoed door alle verzekeringen. Tijdens het eerste gesprek hoort u van de radiotherapeut hoe vaak u moet komen voor de bestraling. De medewerkers van de receptie hebben een vervoersbewijs voor u. Dit vervoersbewijs heeft u nodig om de vervoerskosten bij uw verzekering te declareren. Vraag altijd vooraf bij uw verzekeringsmaatschappij na hoe u het in uw geval moet regelen.
Bron: Radiotherapie UMC Utrecht

De eerst 96 euro moet je zelf betalen. Dat is de eigen bijdrage voor vervoer bij radiotherapie.

Als je me vertelt wat je zorgverzekeraar is en welk pakket je hebt, kan ik opzoeken hoe je dit precies moet regelen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

christel71

Bericht door christel71 » zo 11 mei 2014, 13:41

Hoi Dees,

Bedankt voor je reactie. Wel een tegenvallertje hoor. Ik woon tegenover het havenziekenhuis en ging er echt van uit dat de bestraling daar zou plaatsvinden. Nu toch wat meer reistijd al valt die gelukkig ten opzichte van andere reuze mee. En ja het is idd 96 euro zelf en de rest wordt vergoed bij ohra.

Groetjes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 11 mei 2014, 16:37

Hoi Christel71, ik heb altijd zelf gereden naar het bestralingscentrum. Het was voor mij 11 kilometer heen en 11 kilometer terug. Ik kon gemakkelijk op het terrein parkeren. Ik vond het wel zo relaxed om zelf te rijden. Het is dat ik een flinke bult op moest, maar anders was ik op de fiets gegaan. Kon ik meteen aan mijn conditie werken. Voor eigen vervoer krijg je ook een vergoeding:
Eigen vervoer
Heeft u toestemming van OHRA gekregen voor eigen vervoer? Dan krijgt u maximaal € 0,31 terug per kilometer van de snelste route volgens de routeplanner van Routenet. Vul daarvoor het declaratieformulier reiskosten in en stuur het op naar OHRA.
Heeft u toestemming voor vervoer per taxi? Dan kunt u terecht bij een taxibedrijf waarmee OHRA een contract heeft. U hoeft de taxichauffeur niet te betalen. U betaalt de eigen bijdrage achteraf rechtstreeks aan OHRA. Vind hier een taxibedrijf bij u in de buurt, waarmee OHRA een contract heeft
Bron: Ohra mbt zittend vervoer

Succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Joy

Bericht door Joy » wo 14 mei 2014, 10:23

Ik ben verzekerd bij cz en heb inmiddels begrepen dat die een zelfde regeling hebben als ohra.

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”