Wia-keuring na uitzaaiingen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Willempie37

Wia-keuring na uitzaaiingen

Bericht door Willempie37 » zo 04 mei 2014, 18:35

Hallo,

1,5 jaar na mijn eerste diagnose borstkanker zijn er nu uitzaaiingen geconstateerd (in mijn botten en wellicht ook longen).
Ik was net weer bezig met m'n leven goed op te pakken en werkte alweer drie dagen. Voor de overige twee nog in de ziektewet. In december 2014 zit ik twee jaar in de ziektewet dus de wia-keuring komt eraan.
Nu vroeg ik mij af hoe ze met uitgezaaide borstkanker om gaan.
Omdat bij mij de uitzaaiingen al snel aan het licht zijn gekomen na mijn in opzet curatieve behandeling is mijn prognose niet heel goed. Gemiddeld twee jaar zei de oncoloog.
Dus ik zou het wel prettig vinden als ik niet meer hóef te werken zodat ik nog zoveel mogelijk kan genieten van m'n gezin en dingen die ik écht leuk vind. Tenminste, zolang ik me nog zo goed voel als nu... Maar als ik niet word afgekeurd zal ik wel moeten blijven werken want we hebben (een deel van) mijn inkomen nodig.
Weten jullie hoe dit in de meeste gevallen gaat?
Ik hoor het graag!

Dees
Beheerder

Re: Wia-keuring na uitzaaiingen

Bericht door Dees » zo 04 mei 2014, 22:03

Hoi Willempie37, he wat naar..... En dan ook nog vragen hoe dat moet met werk......

Ben je de 68 weken ziekte al voorbij?
Wanneer kan ik een WIA-uitkering vervroegd aanvragen?

Kunt u niet meer werken, ook in de toekomst niet? Bijvoorbeeld door een ernstige ziekte of ongeval. Dan kunt u na 3 weken ziekte een WIA-uitkering aanvragen. Vraag de uitkering dan aan vóórdat u 68 weken ziek bent; dat is als u ongeveer 1 jaar en 3 maanden ziek bent. 10 weken nadat u de aanvraag heeft verstuurd, krijgt u de uitkering. De aanvraag moet dan wel zijn goedgekeurd. Dat hoort u uiterlijk 8 weken na de aanvraag.

Beslist UWV dat u de uitkering krijgt? Dan stoppen natuurlijk uw re-integratieverplichtingen. U krijgt de WIA-uitkering de eerste 2 jaar van uw ziekte via uw werkgever. Hij vult dit aan tot het bedrag van uw loon. Daarna krijgt u de uitkering van UWV.

Wanneer kan ik een WIA-uitkering niet vervroegd aanvragen?

Na 68 weken ziekte is het niet meer mogelijk om een WIA-uitkering eerder aan te vragen. U kunt dan de uitkering krijgen na 2 jaar ziekte (104 weken).
Bron: UWV

Als je nog vervroegd WIA aan kunt vragen, kun je hier de stappen vinden.

Als je niet meer kunt werken, omdat je ongeneeslijk ziek bent en je gezondheid slechter zal worden, is de kans reëel dat je in aanmerking komt voor een IVA-uitkering. Je krijgt een IVA-uitkering omdat u niet of nauwelijks meer kunt werken en de kans op herstel klein is. Als je situatie niet verandert, krijg je de IVA-uitkering tot je de AOW-leeftijd bereikt. De IVA-uitkering is 75% van je laatst verdiende loon met een maximum dagloon.

Als je een WIA-uitkering hebt en je werkgever is eigen risicodrager, draait je werkgever op voor de kosten van de WIA. Als je werkgever geen eigen risicodrager is (en dus elke maand premie betaalt aan het UWV), betaalt het UWV je uitkering. Bij de IVA draait je werkgever niet op voor je uitkering, maar wordt die door het UWV betaald.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Willempie37

Bericht door Willempie37 » ma 05 mei 2014, 05:51

Bedankt voor je antwoord Dees!

Ik ben de 68 weken al voorbij dus als ik het goed begrijp moet ik nu gewoon wachten totdat ik word opgeroepen door het UWV voor de wia-keuring?
En dan hopen dat het een IVA-uitkering wordt?
Voor mijn werkgever ook het meest gunstig aangezien ze eigen-risico drager zijn?

Maar of je die IVA-uitkering krijgt bij uitgezaaide borstkanker, waar hangt dat dan nog precies van af?

Groeten, Willempie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 05 mei 2014, 11:49

Hoi Willempie,
Kunt u vanwege uw ziekte helemaal niet meer werken? Of kunt u zo weinig werken dat u niet meer dan 20% van uw oude loon kunt verdienen? En is de kans erg klein dat u herstelt? Dan krijgt u een IVA-uitkering. IVA staat voor Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten. Met een IVA-uitkering heeft u geen sollicitatieplicht, hoeft u niet te werken en heeft u geen re-integratieverplichtingen.
Bron: UWV

Bij de WIA-aanvraag moet je dus alle documenten en informatie toevoegen waaruit blijkt dat je niet meer kunt werken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

marieke1

Bericht door marieke1 » di 20 mei 2014, 13:42

Ik las je berichtje Willempie. Gemiddeld 2 jaar zegt de oncoloog. Ik werd getriggerd door dit zinnetje.
Hiermee wordt bedoeld, dat de helft van de vrouwen die in dezelfde situatie zitten als jij, niet langer dan 2 jaar leeft, gemiddeld. Echter, de andere helft(!!) leeft langer en over de verwachte levensduur van deze vrouwen is niets te zeggen. Sommigen leven nog vele jaren daarna. Ik hoop van harte dat jij tot die tweede helft hoort (en waarom zou je niet he).
Ik weet niet of je het zo al eens had bekeken en zo niet, dan hoop ik je hiermee een hart onder de riem te kunnen steken.

Groetjes Marieke

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”