target bestraling of gerichte eenmalige bestraling

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Maronka

target bestraling of gerichte eenmalige bestraling

Bericht door Maronka » di 22 apr 2014, 21:02

Zijn er dames die target bestraling of gerichte eenmalige bestraling vanuit diverse kanten hebben gehad, ik kan niet meer onthouden hoe dat heet, radiografische chirugie of zoiets.
Maar iig weet iemand of de kale plekjes die je krijgt de haar weer terug komen.
Niet zo heel belangrijk maar ik vraag het me toch af, ik heb nu 3 kale plekken, maar degene die bij de kleine hersenen zitten daar is nog niets kaal.
Oftewel is het kaal worden blijvend ofkomt het haar weer terug ?

Dees
Beheerder

Re: target bestraling of gerichte eenmalige bestraling

Bericht door Dees » di 22 apr 2014, 21:50

Hoi Maronka, zou het kunnen dat je Gamma-knife bedoelt, een radiochirurgische behandeling ? Hier vind je een folder uit het Gamma Knife centrum in Tilburg.
Bij de eenmalige Gamma Knife behandeling word alleen het zieke weefsel bestraald en treden er dus geen bijwerkingen op in het omliggende weefsel zoals haaruitval, huidreacties en concentratie storingen.
Bron: www.gamma-knife.nl

Spannend he..... Wanneer staat het gepland?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Maronka

Bericht door Maronka » di 22 apr 2014, 23:26

Dees schreef:Hoi Maronka, zou het kunnen dat je Gamma-knife bedoelt, een radiochirurgische behandeling ? Hier vind je een folder uit het Gamma Knife centrum in Tilburg.
Bij de eenmalige Gamma Knife behandeling word alleen het zieke weefsel bestraald en treden er dus geen bijwerkingen op in het omliggende weefsel zoals haaruitval, huidreacties en concentratie storingen.
Bron: www.gamma-knife.nl

Spannend he..... Wanneer staat het gepland?
Ik denk dat ik niet duidelijk was. Ik heb die bestraling , en het was niet gamma knife maar iets soortgelijks al gehad.
Het is in Arnhem uitgevoerd,
En ik heb dus wel kale plekjes, mega concentratie storing, geheugen verlies dat ik zomaar een half uur of zo kwijt ben, of absoluut niet meer weet wat ik 2 uur geleden gedaan heb.
Daar moet ik allemaal mee om leren gaan wat om de drommel niet makkelijk is.
Maar bizar, die kale plekken vind erg, ik had al een groot litteken op mijn hoofd van de operatie van de hersenbloeding, en nu 3 kale plekken erbij, en ik verwacht er nog meer.
De bestraling is zeer precies berekend en is op diverse plaatsen mijn hoofd in gegaan naar het punt waar het wezen moest.
In mijn geval 2 punten.
Het is nog te camoufleren, maar ik vind dat toch wel heel erg, ik ben kapster geweest en daarom is het misschien extra erg.
En ik was net zo blij dat ik zo mooi haar terug had gekregen na de chemo.
Die behandel heet srt, iets van stereo radio......... Schiet me nu net te binnen... Misschien zegt het je wat meer.
Welterusten voor nu .

Maronka

Bericht door Maronka » di 22 apr 2014, 23:35

Gevonden.

Stereotactische radiotherapie

En nu ga ik echt naar bed.
Xxxx

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 23 apr 2014, 19:51

Stereotactische radiotherapie is een speciale bestralingstechniek die wordt toegepast bij kleine tumoren in het hoofd. Bij deze behandeling worden er van buitenaf, dus van buiten de schedel, vanuit verschillende richtingen kleine stralenbundels op de tumor gericht. Tijdens de behandeling is het noodzakelijk om het hoofd zo stil mogelijk te houden. Hiervoor maken we gebruik van een speciaal masker. Het masker is voor ieder aangemeten. Dit heeft u op tijdens de bestraling. Het masker geeft alleen stabiliteit en heeft verder geen invloed op de bestraling.
Bijwerkingen
In de praktijk ondervindt u weinig bijwerkingen. Mogelijke bijwerkingen die u eventueel kunt verwachten door de bestraling zijn:
• vermoeidheid
• misselijkheid
• hoofdpijn
• soms haaruitval
Het is vooraf lastig te zeggen of u wel of geen haaruitval krijgt, dit hangt af van de bestralingstechniek.
Belangrijk is dat u eventuele klachten bespreekt met de radiotherapeut.
Bron: Folder Stereotactische radiotherapie van de hersenen- Haaglanden ziekenhuis
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Maronka

Bericht door Maronka » wo 23 apr 2014, 19:57

Nou dit gaat bij mij niet op wat daar aan bijwerkingen staan.
Maar dat was bij mij ook met de chemo al zo.
Bijwerkingen zijn bij mij mega veel ernstiger.
Het valt me toch veel op dat. Lang niet alle bijwerkingen vermeld worden.
Ik was vanmiddag even op kronenburg, ik raakte compleet de weg kwijt.
Dat is o.a. Echt een van de bijwerkingen.

Oja, vandaag heeft de kapster nog 2 kale plekken gevonden dat zijn er nu 5 dus.
Ik heb gelukkig de pruik nog.
En zomaar een hele periode kwijt zijn uit je geheugen had ik voor de bestraling niet.
Ik had ook geen bit in de mond, wel dat kunstof masker.
Ik werd in de week na de bestraling om de dag gebeld door de radioloog hoe het ging.

Er word veel te weinig eerlijk gesproken over de eventuele bijwerkingen, achteraf krijg je te horen bij klachten dat het bijwerkingen zijn.

Gesloten

Terug naar “April 2014”