mogelijk BRCA gen: wel of geen borstvoeding?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

mtoB

mogelijk BRCA gen: wel of geen borstvoeding?

Bericht door mtoB » ma 24 mar 2014, 08:21

Ik ben mogelijk drager van het BRCA gen (vader is drager, moeder op jonge leeftijd borstkanker gekregen en inmiddels overleden, ik zelf nog niet getest maar wel onder controle). Nu ben ik zwanger en wil graag weten of het geven van borstvoeding het risico op borstkanker beinvloed. Is het in mijn geval aan te raden om borstvoeding te gaan geven of juist niet? Ik krijg tot nu toe nergens duidelijk antwoord op deze vraag.

Alvast bedankt!

Dees
Beheerder

Re: mogelijk BRCA gen: wel of geen borstvoeding?

Bericht door Dees » ma 24 mar 2014, 19:22

Beste mtoB, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Lastig he, vader genmutatiedrager en je moeder op jonge leeftijd verloren aan borstkanker.... Dat zadelt je op met een heleboel vragen.

Je vraag met betrekking tot borstvoeding is helder. Als er iets over te zeggen is, is dat het geven van borstkanker het risico om borstkanker te krijgen verlaagt. Dat is wel een conclusie uit studies waarbij grote groepen vrouwen bestudeerd zijn. Of jij persoonlijk ook voordeel hebt van het geven van borstvoeding, is niet te zeggen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je er nadeel van zou kunnen ondervinden.

Met betrekking tot BRCA genmutatiedraagsters vond ik dat bij BRCA-1 het risico op borstkanker door borstvoeding verlaagd werd. Dat effect werd bij BRCA-2 niet gevonden (maar dus zeker ook niet dat het kwaad zou kunnen).
These data extend our previous findings that breastfeeding protects against BRCA1-, but not BRCA2-associated breast cancer. BRCA mutation carriers should be advised of the benefit of breastfeeding in terms of reducing breast cancer risk.
Bron: Breastfeeding and the Risk of Breast Cancer in BRCA1 and BRCA2 Mutation Carriers, Medscape

Ikzelf vond het geven van borstvoeding vooral heel gezellig. Ik kan er nog met weemoed aan terugdenken. In het begin is het best even doorzetten en je komt ook best vragen tegen waar je niet meteen raad mee weet. Mijn ervaring is dat het volgen van een cursus, bijvoorbeeld van Borstvoeding Natuurlijk heel handig is. Verder heb ik me destijds aangesloten bij het forum Borstvoedingsforum. Daar hebben ze me door alle lastige momenten heen geholpen. Ik had ook het boek Borstvoeding dat ik eerst gelezen heb en daarna als naslagwerk gebruikt heb.

Ik hoop dat je er ook vooral van kunt genieten en geen extra druk op jezelf legt dat je koste wat kost borstvoeding zou moeten geven. Het is vooral gezellig en gezond voor je kind en het is voor jou eerder een voordeel dan een nadeel (maar.... om het in perspectief te plaatsen, stel nou dat je toch borstkanker krijgt, dan is het natuurlijk niet zo dat je dat zelf veroorzaakt hebt omdat je te kort borstvoeding hebt gegeven of zo iets....).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

mtoB

Bericht door mtoB » di 25 mar 2014, 13:15

Beste Dees,

Dit was precies het antwoord waar ik naar op zoek was maar tot nu toe niemand me kon geven. Dit geeft voor mij de doorslag om toch te proberen borstvoeding te geven, heel erg bedankt!

Mn vader is inderdaad drager van BRCA-1 gen, of mijn moeders borstkanker ook de erfelijke variant (en welke dan) was hebben we niet meer uit kunnen zoeken maar is gezien haar jonge leeftijd dat ze het kreeg niet uit te sluiten.

Er komen zeker nu inderdaad een heleboel vragen op me af, maar ben erg blij dat deze iig beantwoord is. Nogmaals bedankt , ik zal in de toekomst zeker vaker gebruik maken van deze site!

groetjes MtoB

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 25 mar 2014, 22:43

Hoi mtoB, fijn !

Stel vooral al je vragen. Ik kan ze zo doorspelen naar Wendy, die klinisch geneticus is. Je laten testen is echt wel raadzaam. Dan weet je waar je aan toe bent.

Ik gun je dat je flink kunt genieten van je zwangerschap !!

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

klinisch geneticus

Bericht door klinisch geneticus » ma 31 mar 2014, 19:49

Beste mtoB,

Van harte gefeliciteerd met jouw zwangerschap!
Zoals Dees al aangaf kun je als je draagster bent van een BRCA mutatie best borstvoeding geven. Waar je echter wel rekening mee moet houden zijn de controles. Als je borstvoeding geeft zijn je borsten moeilijk te onderzoeken met MRI e/o mammografie en daarom worden deze onderzoeken niet verricht als je borstvoeding geeft. In Nijmegen wordt daarom toch geadviseerd om niet langer dan 3 maanden borstvoeding te geven, zodat je niet langer dan een jaar (9 maanden zwangerschap + 3 maanden borstvoeding) geen MRI of mammografie krijgt en in deze periode iedere 3 maanden een lichamelijk onderzoek van de borsten te laten verrichten.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 31 mar 2014, 21:55

Hé dat is vreemd..... Voor zover ik weet kun je namelijk prima mammografie, echo en ook MRI krijgen als je borstvoeding geeft. Misschien nog eens opnieuw bespreken in UMCN?
Een mammografie is voor artsen moeilijker te beoordelen, maar kan wel worden gemaakt zonder dat de moeder hiervoor hoeft te stoppen met de borstvoeding. Bovendien zijn er nog andere manieren om een knobbeltje in de borst te onderzoeken. Recentere technieken zoals een CT scan of een MRI scan vormen eveneens geen enkel probleem, ook niet wanneer contrastvloeistof wordt gebruikt.
Bron: Borstvoeding.com
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”